26. toukokuuta 2020

Ravintolatason ruokaa vahingossa



Minä jos kuka olen hieman kaavoihini kangistunut ja tykkään, että kaikki on aina samalla tavalla. Olen oppinut tietyn tavan tehdä ruokaa ja siinä pysytään. Rakastan kokeilla itselleni toki kaikkea uutta, koska tykkään melkein kaikesta. Muu perhe onkin sitten asia erikseen ja se usein on vaikutteena siihen mitä teen. No nyt löytyi kaikkien uusi suosikki ja ihan vahingossa.

Olen aikaisemmin jo kertonut, että on mieheni innokas metsämies. Joten riistaa on pakkaset täynnä ja ennen kaikkea hirvenlihaa. Olen aina laittanut sen pataan, veden sekaan ja tehnyt siitä palapaisti-tyyppistä kastiketta, koska kaikki ovat siitä tykänneet. Mutta noin kolme paistia sitten sain uuden innovaation.

Koska mökkikausi lähestyy ja lihaa on edelleen pakkasessa paljon oli pakko keksiä jotain, jonka avulla myös kesällä sitä saadaan syödyksi. Olen nimittäin tehnyt sen aina leivinuunissa ja sen lämmittäminen enää ei ole hyvä idea. Sain kaksi vuotta siteen joulupukilta lahjaksi paistomittarin, joka toimii puhelimeen ladattavan apin kautta. Mittari on Meater+ niminen ja minun uusi paras kaverini.

Hirvihän on luonnostaan rasvatonta lihaa ja minun paisteistani tuli aina enemmän tai vähemmän kuivia ja suolattomia. Ja monesti ne laitettiin sitten kastikkeisiin ja usein suurin osa jäi syömättä. Mutta nykyään näin ei enää tapahdu, kiitos minun ihanan paistomittarin ja marinadin. Olen siis alkanut myös itse marinoimaan lihat ja näin saan niihin makua.



No mikä siinä paistamisessa on ennen mennyt niin pilalle? Liian kova lämpö? No ehkä sekin, mutta ennen kaikkea liian pitkä paistoaika. Olen monesti pitänyt lihaa uunissa todella kauan ja antanut sen muhia miedossa lämmössä. Siitä on kyllä tullut mureaa, mutta myös ihan hirvittävän kuivaa. Kun ensimmäisen kerran laitoin paistomittarin lihaan ja uuniin, niin hämmästyin paistoaikaa. Mittari  laskee sen valmiiksi ja se oli todella lyhyt, vain 1,5 h. Paistit ovat varmaan kokoluokaltaan 1-2 kg luokkaa.

Eli olin siis paistanut niitä aina liikaa. Tämä sama pätee varmaan myös naudan paistiin, jos jollakin sellaisia on. Mieto lämpö (minulla 170´) ja ei liian kauan. Minun marinadini sisältää rypsiöljyä, sipulia, suolaa, pippuria ja katajanmarjoja. Siis hyvin simppelit aineet. Lihan kanssa kun tarjoaa itsetehdyt yrttiset lohkoperunat ja salaatin, niin on hyvää.

Jos sinulla on hirveä. nautaa tai mitä vaan lihaa niin ehdottomasti suosittelen tekemään sen näin. Ja vähän niinkuin urheilussakin, niin kunnon välineet auttavat usein lopputuloksessa. Voin siis suositella paistomittaria, joka toimii puhelimen kanssa. Tai jos ei halua sellaista, niin kannattaa ottaa lihan kypsyysasteet tarkasti selville ja paistaa tavallisella mittarilla. Ruuasta voi tulla näin olen aivan samanlaista kuin loistokokin tekemänä.

Maistuvaa viikkoa.

XxX Sanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti