17. syyskuuta 2019

Someton/puheliton Sunnuntai

 
Sunnuntai on yleensä sellainen päivä, kun me kaikki ollaan kotona, eikä kenelläkään ole kiire mihinkään. Nyt viime sunnuntaina, mieheni sanoi aamulla, kun herättiin, että kaikilla meillä on puheliton päivä. Ja sehän oli aivan loistava idea, silloin meillä on vain aikaa toisillemme ja kaikella muulle paitsi sille puhelimelle. Tytöthän heti alkoivat purnaamaan asiaa vastaan, mutta siihen ei annettu tälläkään kertaa mitään mahdollisuutta.

Ihminen ei huomaa kuinka nopeasti se some tai puhelin yleensä vie mukanaan. Nyt kun minun oma puhelimeni on huollossa ja minulla on lainassa doron puhelin, millä ei oikeasti voi eikä osaa tehdä mitään, huomaan sen kuinka paljon vähemmän siellä tulee notkuttua. Olen huomannut salilla, miten nopeasti se puhelin otetaan käteen aina sarjan jälkeen. Tein samalla sellaisen huomion, että sarjapaussit venyvät välillä todella lyhyiksi ja näin ollen treenin teho laskee. Toki monella on puhelimessa ohjelmat ja sinne merkataan painot ja muut. Älypuhelimet mielestäni kuitenkin vaikuttavat ihmisten sosiaalisiin suhteisiin ja kommunikointiin.

Puheliton sunnuntai tuli meille jäädäkseen ja se koskee ihan kaikkia miellä sunnuntaisin olevia niin lapsia kuin aikuisiakin. Jo ensimmäisen kokeilun pohjalta pystyn sanomaan pari hyvää seikkaa. Meillä puhuttiin, keskusteltiin perheenä jopa ihan hyviä keskusteluja. Meillä istuttiin sylissä ja kerrottiin viikon tapahtumista, kyllä meillä tehdään niin muutenkin, mutta nyt kenelläkään ei ollut kiire katsomaan puhelinta kun se piippasi. Ilmapiiri oli minusta todella rento ja nauru raikasi.



Toinen asia jota meillä kyllä harrastetaan edelleen paljon, mutta sunnuntaina vielä enemmän oli leikki. Minusta on ihana seurata kun tytöt vielä leikkivät, heillä oikeasti mielikuvitus toimii ja leikeissä on hienot juonet. Jos antaisin heille vapaat kädet olla puhelimillaan niin voisin väittää, että meidän leikit olisivat todella vähässä. Minä äitinä kannustan tyttöjä leikkimään ja kerron heille, että he kerkeävät kyllä viellä tähän maailmaan kasvamaan, vaikkeivat vielä tuossa iässä tubetakaan. Ja on valitettavaa seurata kuinka rankasti tuolla puhelinmaailmassa lapsia kiusataan tai spämmitään. Minusta se on meidän vanhempien vastuulla pitää huoli ettei ne omat kullannuput tee niin.

Itse en voi kyllä ottaa kauhean kirkasta kruunua pääni päälle elämästä ilman puhelinta, sillä olen sillä aika paljon. Toki olen siellä paljon työni vuoksi, ja muuten yritän sitä kyllä välttää. Toki huomaan jääväni monesti roikkumaan someen ja olenkin todella onnellinen tästä meidän uudesta sunnuntain puhelinvapaasta. Ja tässäkin asiassa olen itse esimerkkinä lapsilleni.

En toki sano sitä, etteikö puhelimesta ja somesta olisi myös hyötyä, tottakai on. Minulle ainakin työni vuoksi, pidän sen kautta yhteyttä asiakkkaisiini, saan näkyvyyttä ja pystyn mainostamaan itseäni. Sieltä saa todella hyvin tietoa moneen asiaan, mutta tässäkin kohtuus olisi muistettava. Haastankin teidät kaikki lukijani tähän puhelitomaan sunnuntaihin! Kokeilkaa ja kertokaa sitten minkälaisia huomioita teitte. Jos tämä tuntuu hyvältä, niin otetaan sitten myöhemmin vaikka pidempiä aikoja, ja palkitaan voittaja. Voittaja, joka osaa parhaiten kertoa mitä positiivisia asioita somettomasta ajasta löysi. Ja kyllä puhelimeen sai vastata jos joku soitti ja soittaa jos tuli asiaa, mutta turha notkuminen jätettiin pois.

XxX Sanna

12. syyskuuta 2019

Minkälainen treeni sopii painonpudottajalle?



Minulta on paljon kysytty miten painonpudottajan tulisi treenata ja kuinka kauan siihen menee aikaa. Jokainen meistä on omanlaisensa yksilö ja toiset kehittyvät paremmin kuin toiset. Kaikki vaikuttaa, miten nukut, miten syöt, onko stressiä, millainen on aikaisempi kokemus tms. Nämä ohjeet sopivat ihmisille, jotka aloittavat painonpudotuksen ja kunto on vielä heikko ja ylipainoa on huomattavasti. Alla olevien ohjeiden mukaan projekti kohti kovaa treeniä veisi noin vuoden ajan, lähtökunto huomioon ottaen.


1. Perustukset kuntoon


Maltti on valttia! Kuntoa pitää lähteä kohottamaan hitaasti ja ottaa alkutilanne huomioon. Et voi etkä välttämättä pysty treenaamaan kuten naapurin bodari-Pentti ja fitness-Seija. Heidän treeni näyttää helpolta, koska heillä on siitä paljon kokemusta. Ja ennen kaikkea on todella tärkeää, ettet vertaa itseäsi kehenkään muuhun!

Ihan aloittelijan pitää kehittää peruskuntoa ja lihaskestävyyttä. Peruskunnolla tarkoitan tässä, että jaksat kävellä kolmen P:n säännöllä vähitellen kasvavan matkan. Kolmen P:n sääntö tarkoittaa, että pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta. Lihaskestävyydellä tarkoitetaan sitä, että jaksat tehdä lihaksella töitä mahdollisimman pitkään eikä kuorman tarvitse olla suuri. Ei siis aloiteta liian suurilla painoilla.

Peruskuntokaudella voisi ajatella että treeni koostuu kahdesta aerobisesta treenistä ja yhdestä lihaskuntotreenistä viikossa. Mikäli lähtö tilanne vaatii, voidaan treenejä vähentää tuostakin ja muistakaa aina ei tarvitse mennä 100 lasissa ja tuntia vaan alussa myös arkiliikunta on hyvästä.

2. Vauhtikestävyys


Kun perustukset on kunnossa on aika lisätä vauhtia. Kolmen P:n sääntö sivuun, nyt saa jo hengästyä. Mistä sitten tiedetään, että nyt on aika muuttaa tyyliä? Peruskestävyystreenit tuntuvat helpoilta ja mieli haluaa jo lisää. Vauhtikestävyyttä kannattaa aloitella maltilla. Voit aluksi ottaa ohjelmaksi vaikka yhden reippaamman lenkin ja tehdä loput samalla vanhalla tavalla. Lisäillä sitten oman tuntemuksen tai valmentajan ohjeen mukaan lisää. Voidaan aloittaa myös kokeilemaan intervallitreeniä, esimerkiksi hölkkäämällä vaikka minuutin pätkiä kävelylenkin välissä. Painoharjottelussa voit lisätä kuormaa ja vähentää toistoja kun kunto kasvaa ja lihas kehittyy.

 Aerobisen treenin voi lisätä kahdesta kolmeen per viikko ja lihaskuntoa tehdään kahdesti.

3. Valitse suunta


Haluatko kehittää aerobista kuntoa vai lihaskuntoa? Siitä riippuen treenaa toista kolmesta neljään kertaan viikossa ja toisen tyyppistä treeniä on 1-2 viikossa. Jos esimerkiksi haluat kehittää juoksukuntoasi, käy lenkillä neljä kertaa viikossa ja salilla kerran tai kahdesti. Jos haluat lisää lihasmassaa, useammin salia ja vähemmän lenkkiä. Mutta tässäkin muista se, että jos sinulla ei sen suurempia tavoitteita, esimerkiksi kehittää lihaskuntoa voit ihan hyvin käydä salilla esim. 2 x viikossa ja lenkillä 2 x viikossa. Tuollakin treenimäärällä kunto pysyy hyvänä. Muista kuitenkin myös kehonhuolto, se on ainakin yhtä tärkeää kuin treenaaminen jos ei tärkeämpääkin. Ja pidä harjoittelu mielekkäänä.


Tuossa on yksi vaihtoehto siihen miten kuntoa voi lähteä kohtottamaan. Tyylejä on todellakin monia ja jokaiselle löytyy varmaan mieleinen. Liikkuminen ja omasta kunnostaan, myös lihaskunnosta huolehtiminen olisi tärkeää ihan jokaiselle meistä. Ja jos jollakin tavalla pystyn ihmisiä siihen innostamanaan tai siinä auttamaan niin teen sen enemmän kuin mielelläni.

Helppoa vai mitä? Vuoden päästä oletkin jo hoikka ja huippukunnossa.

Liikunnan iloa.

XxX Sanna

Ps. Voit lisätä treeneihisi esim. helpon kahvakuulatreenin tai kehonpainotreenin.

11. syyskuuta 2019

Se pelätty hiilihydraatti on treenaajan paras kaveri


Voin myöntää, että minä jos kuka olen kokeillut elämässäni melkein kaikki tavat syödä ja yrittää treenata. Milloin on menty överiproteiineilla, milloin tasakaloreilla ja milloin treenibuustereilla. Mutta aina olen jotenkin jättänyt sen tärkeimmän eli hiilarit liian vähälle. Olen aina syönyt niitä, mutta jotenkin määrät ovat kehittymisen kannalta jääneet ihan lapselliseksi. Viimeisen vuoden aikana siinäkin on tapahtunut suuri muutos ja olen muokannut ajatuksia tässäkin asiassa.

Onko kyseessä ollut sitten takaraivossa se lihomisen pelko? Varmasti, koska jokapaikassa hiilareista tehdään mörkö. Vaikka minulla on paljon tietoa ravinnosta ja treenaamisesta, minullekin käy joskus niin, että menen mukaan tähän kaiken maailman hömppään. Olenkin miettinyt miten sekaisin tavalliset kuluttajat menevät tästä tiedon tulvasta ja kaikenmaailman uusista  trendiruokavalioista. Pahinta siinä on monesti se, että asetetut tavoitteet eivät toteudu ja motivaatio hukkuu. Silloin monelle käy niin, että liikunta lopahtaa ja syöminen karkaa käsistä. Olen itsekin huomannut sen, että mikäli kehitystä ei tapahdu, ei se treenaaminenkaan huvita.

Mitäs sitten pitäisi tehdä jos haluaa kasvattaa lihasta, muttei kuitenkaan ”läskistyä”? Maltillisellakin hiilarin lisäämisellä saa huippu tehoja treeniin, muttei kuitenkaan kertyä vararengasta vatsan ympärille. Olen verrannut monesti asiaa siihen, ettei autokaan kulje jos siinä ei ole bensaa. Minulla on ollut haaveena saada kaunis lihaksikas vartalo varmaan jo kymmenen vuotta ja ihan yhtä kauan olen sitä rakentanut. Oppinut siitä paljon ja välillä mennyt takapakkia niin että ryhminä käy. 

Mikä minua on sitten motivoinut eteenpäin tässä tavoitteessani. Kunnianhimo, halu näyttää itselleni, että pystyn. Treenaaminen myös antaa loistava vastapainoa tälle todella kiireiselle elämälle, joka välillä todella kysyy niin fyysistä- kuin henkistäkin kuntoa. Haluan myös oppia aiheesta, jotta voin antaa parhaan tukeni asiakkailleni, joilla on omanlaisensa tavoitteet. Syöminen ja kunnolla syöminen on kuitenkin ihan ehdotonta jos meinataan kehittyä, vahvistua ja ennen kaikkea palautua. Mikäli teillä on epäselvää, miten juuri sinun kannattaisin kasata treenit ja sen ympärille sopiva ruoka niin ota rohkeasti yhteyttä, vaikka personal traineriin, kysy oman salisi asiantuntijoilta tai laita viestiä minulle, apuja on kyllä tarjolla paljon.
Älä pelkää syömistä, sillä se on sinulle parasta teet mitä vaan, kunhan teet sen tavoitteiden mukaisesti ja saat siitä positiivisia apuja tavoitteesi saavuttamiseksi. Mikäli olet ollut niukoilla kaloreita ja treenannut paljon, saatat yllättyä miten paljon treenitulokset kasvavat ja kehityt ruokaa lisäämällä. Minut ainakin saa liekkeihin kovemmat painot ja itsensä voittaminen. On hienoa vetää maasta aina vähän enemmän kuin edellisellä kerralla, tai jaksaa hölkätä vähän lujempaa kuin ennen. Juuri sen tunteen takia olen hakenut itselleni oikeanlaisia palikoita tähän kehittymiseen. Nyt ensimmäisen kerran minusta tuntuu, että alan olemaan oikealla tiellä. Elämässä pitää unelmoida isosti ja mennä niitä unelmia kohti.

Ihanaa viikkoa.

XxX Sanna