12. syyskuuta 2022

Luopuminen, kieltäminen ja valitseminen

 Liian usein me kiellämme itseltämme asoita, joiden kuvittelemme olevan meille pahasta.  Vielä useammin luovumme niistä haikein mielin. Vain harvoin tulee mieleen, että voimme aina valita myös kompromissin näiden kahden välillä. Olen kymmenen vuotta tehnyt työni personal trainerina ja nähnyt monenlaisia yrityksiä muuttaa elämää kohti parempaa. Valitettavan harvoin ääri keinot ovat tuottaneet pysyviä ratkaisuja.

Minulle tapahtui jonkilainen väsyminen työhöni siinä määrin mitä sitä tein. Laskin ihmisille ruokavaliota, tein treeniohjelmia ja elin itse myös todella kurinalaista elämää. Kuulin todella usein, että tee uusi ruokavalio tämä ei toimi tai treeni ei tuota haluttua tulosta. Samalla painin itse ihan samojen ongelmien kanssa. En saanut haluttua tulosta, tiukensin ruokavaliota ja kovensin treeniä. Olikohan siinä mitään järkeä? No ei todellakaan. 

Sitten tuli korona, joka sekoitti ihan koko pakan. Oli pakko rauhoittua ja huilata. Ajattelin, että tämähän menee nopeasti ohi ja sitten mennään vielä kovempaa. No eihän se niin mennyt vaan kärsin koronasta pitkään ja sain astman vielä kaupan päälle. Ensin olin katkera, sitten tajusin miten hyvin pitkästä aikaa voin.

Silloin tajusin, että minun on muutettava tätä minun urapolkuani ja radikaalisti. Idea siihen tuli heti, mutta toteutusta mietin pitkään. Mietin lähinnä, että uskallanko, ostetaanko minun ideaani? Opettelin luottamaan itseeni ja ideaan. Ja näin syntyi elämänäntapamuutoksen esikoulu. Se on verkkovalmennus, jossa käsitellään ainoastaan sinun mieltäsi. Pohditaan juuri sinulle sopivaa polkua kohti uutta ja terveellisempää tulevaisuutta. Se on valmennus missä opetellaan tekemään valintoja, jotka koskettavat sinun jokaista elämän osa-aluetta. 

Se on valmennus missä ei kielletä mitään, vaan opetellaan valitsemaan. Se on valmennus missä ei laihduteta eikä treenata. Miksei? Eikö jokainen halua saada muutoksia aikaan? Haluaa varmaan, mutta onko se mahdollista jos sinun mieli ei ole mukana siinä mitä vaadit itseltäsi? Tämän päivän arki on stressaavaa, uutiset ovat täynnä pelottelua on sotaa, energia kriisiä ja ruuan hinta nousee vaan. Mitä tapahtuu jos stressin päälle vielä lisätään stressiä? No ei se ainakaan helpota tai pitkässä juoksussa onnistu. Sen takia loin ihmisille uuden tavan opetella asioita.

Ensimäinen ryhmä aloittaa ihan juuri, mutta se ei ole viimeinen. Elämäntapamuutoksen esikoulu on niin hieno valmennus, että se on tullut jäädäkseen. Ja minä toivon vilpittömästi, että pystyn auttamaan monia ihmisiä suvaitsevaisempaan, rauhallisempaan ja itseään kunnioittavampaan arkeen. 

Elä päästä seuraavaa valmennuksen alkua valumaan ohitsesi, sillä vain itsensä haastamalla voi oppia.


XxX Sanna

📸 Saija Heinämäki

23. elokuuta 2022

Paljonko hyvinvointi maksaa?

 Monesti kuulen ihmisten kertovan, että en mä voi aloittaa terveellistä elämää, koska se maksaa niin paljon. Olen monilta kysynyt, että mikä siinä maksaa? Vastauksena olen saanut, ruokaan menee rahaa, salikortit on kalliita, varusteisiin menee rahaa ja aika ei riitä mihinkään. Kaikki tämä on totta, mutta onko kaikkeen kuitenkin olemassa ratkaisu, kun tajuaa oman hyvinvoinnin persupalikat.

Minä jos kuka tiedän minkälaista on elää todella tiukalla budjetilla, siis oikeasti tiukalla. Olen mestari pärjäämään pienellä varsinkin, kun lapset oli pieniä. Avain kaikkeen on suunnitelmallisuus. Olen aina kannattanut sitä, että ruoka tehdään itse ja mahdollisuuksien mukaan niin ettei hävikkiä synny. Meillä on ollut jo kauan käytössä ruokalista. Se tehdään joka kuukausi ja niin, että siihen osallistuu jokainen. Joka viikko jokainen saa päättää lempiruokansa ja äiti sitten tunnetusti täyttää ne loput päivät. Tämä säästää rutkasti aikaa ja ennenkaikkea rahaa, koska kaikki turhat ostokset jää näin ollen kauppaan. Ja koskaan ei tule sitä kysymystä, että mitä tänään syödään? Vielä loistavana lisänä tässä on se yhdessä tekeminen, meillä on tyttöjen homma loihtia aina ruokalista pohja ja yhdessä se täytetään.

No se ruuasta. Oletko koskaan miettinyt mitä se hyvinvointi on? Onko se suorittamista, tiukkaa ruokavaliota ja salilla sekä lenkillä olemista? Ainaista kiirettä ja stressiä. Käykö sinulle näin, kun aloitat jonkun uuden dietin tai elämäntapamuutoksen. Et ole ainut valitettavan monelle käy juuri noin minullekin on käynyt niin monet kerrat. Olen kulkenut ympäriinsä ruokarasioden kanssa ja ollut salilla heti, kun se on vaan ollut mahdollista. Se ei todellakaan ole väärin toimittu, vaan silloin ollaan jonkinlaisella dietillä ja yleensä aina aika tiukalla. Ja sitä ei voi jatkua koskaan määräänsä enempää.

Vuosien saatossa ja oikeastaan vasta viimevuoden aikana olen ymmärtänyt mitä se hyvinvointi oikeasti on. Se on rauhaa, hyvää ja terveellistä ruokaa, luonnossa kävelyä sekä sopivassa suhteessa kovaa treeniä. Se on yhdessä oloa perheen kanssa ja pitkiä yöunia. Se on herkuttelua ja hemmottelua sopivassa suhteessa. Kaikkea sitä mitä hyvin suunniteltu arki parhaimmillaan on. Oma hyvinvointi on meidän kaikkien saatavilla, kun sen vaan osaa ottaa. Pienillä muutoksilla ja hyvillä suunnitelmilla elämästä tulee terveellisempää ja toimivampaa. Hyvinvointiin kuuluu jokainen osa-alue meidän elämästä. 

Valitettavan moni meistä itseni mukaan lukien aloittaa uudet asiat niin innolla, että unohtaa melkein kaiken muun ja kun sillä polulla jatkaa liian pitkään pois osaaminen on jo todella hankalaa. Ja sen takia minä olen luonut verkkovalmennuksen elämäntapamuutoksen esikoulun. Siellä ei laihduteta, treenata kovaa tai punnita mitään. Siellä opetellaan hyvinvointia vielä pelkällä ajatuksen tasolla, koska muuten ollaan taas pian samassa oravanpyörässä. Hyvinvointi on myös ihania päikkäreitä lapsi kainalossa, lehden lukua kynttilän valossa ja marjastus retkiä kauniissa luonnossa.

Ja mikä parasta mikään näistä ei ole kallista. Ja onko sillä oikeastaan mitään väliä jos rahat menee siihen,että sinä ja perheesi voitte hyvin ja olette onnellisia. Eikä siihen, että ruuat punnitaan, koko ajan treenataan, nukutaan huonosti kovan stressin takia. Monesti se tulee paljon kalliimmaksi. Ja vielä loppuun pieni huomio, kun asioita muutetaan pikkuhiljaa, niin kehonkoostumus muuttuu siinä sivussa. Muistakaa, että sellainen liekki mikä sisällä palaa se ulospäin loistaa.

Ihanaa viikkoa.

XxX Sanna

Kuvat: Saija Heinämäki 

20. elokuuta 2022

Rauhallisemmat illat paremmat unet.

 Kello tikittää pitäisi mennä nukkumaan, mutta jos mä vielä äkkiä katson onko somessa mitään uutta? Kuulostaako tutulta? Minä voin ainakin heti tunnustaa, että olen toiminut näin ihan liian kauan. Somessa aika kuluu kuin siivillä, katsellessa ihmisten stooreja ja lukiessa ystävien facebook päivityksiä. Kello karkaa äkkiä ja pian huomaat jo olevasi toisen vuorokauden puolella. Ja se vaikuttaa meidän seuraavaan päivään.

Sininen valo, joka meidän äly laitteista tulee on verrattavissa auringonvaloon, joka viestittää meidän aivoille, että on vielä päivä. Myöhään illalla puhelinta selaillessa antaa aivoille informaatiota, että päivä jatkuu vielä. Se huonontaa meidän unen saantia huomattavasti ja vaikuttaa suoraan unemme laatuun. Ei siis ole turhaan puhuttu puhelimien jättämistä pois ilta rutiineista ainakin tuntia ennen nukkumaan menoa. Minä jos kuka tiedän ettei se ole helppoa, olen oikea puhelin ajan suurkuluttaja.

No miten se meillä kävi kaikista helpoiten. Sääntö on sama kaikilla. Puhelimet tuodaan niille kuuluvaan paikkaa aluksi arki-iltaisin klo. 21.00. Kaikki tuovat ei ole mitään lipsumisen mahdollisuutta, kun teinit vahtivat meitä aikuisia kuin haukat. Sen verran myönnettäköön, että muutama lipsuminen on sattunut, mutta pääsääntöisesti olemme onnistuneet. 

Minä olen tehnyt itselleni lupauksen, että iltapalan pois siivoamisen jälkeen en tee enää mitään. Olenkin ottanut tavaksi kääriytyä vilttiin sytyttää kynttilät ja lukea hetken jotakin. Olen aina ollut innokas lukija, joten elvytin vanhan harrastuksen uudestaan. Nyt parin viikon aikana olen huomannut ja varsinkin ourasormukseni on huomannut parantuneet yöunet. Uneni on paljon levollisempaa ja olen paljon virkeämpi seuraavana aamuna. Myös arki on paljon soljuvampaa ja hermoja ei kiristä läheskään niin paljon.

Ja hei naiset ja miksei miehetkin, niin silmiini osui jokin aika sitten artikkeli missä kerrottiin, että sininen valo vanhentaa ihoa auringon valoakin enemmän. Tunkeutumalla syvälle ihon sisään ja häiriten kollageenin tuotantoa. Olin aika yllättänyt tästä, koska en ollut aikaisemmin edes ajatellut asiaa. Silmien hyvinvoinnille aiheutuvat haitat olivat kyllä tiedossani. Tämä tieto antoi minulle lisä arvoa jättää puhelin pöydälle illalla ja vaihtaa se hyvään kirjaan tai lehteen.

Suosittelen ehdottomasti tätä käytäntöä varsinkin kouluikäisten lasten perheissä. Meillä puhelimet eivät saa olla öitä tyttöjen huoneessa ja nyt iltakäyttöä on vielä rajoitettu enemmän. Ja se näkyy meidän aamuissa. Helppoa se ei ole, mutta ehdottomasti kaiken sen selittelyn ja taistelun arvoista.

Ihanaa viikonloppua ja hyviä unia.

XxX Sanna

📸 Saija Heinämäki