5. heinäkuuta 2020

Vahva keho!


Monesti kuulen, että treenataan vain ulkonäön takia, mutta kuka ei haluaisi saada vahvaa ja toimivaa kehoa? Muistan, kun yläasteella meidän liikunnanopettaja puhui hyvästä yleiskunnosta ja lihaksista, jotka ovat kehollemme elintärkeitä. Sanoin silloin, etten tule koskaan tarvitsemaan kumpaakaan. Tuolloin 16-vuotias tyttö ei kyllä tiennyt mistä puhui.

Ensimmäisen kerran hyvää yleiskuntoa tuli ikävä ensimmäisessä synnytyksessä, vaikka ne molemmat minulla helppoja ja nopeita ovat olleetkin. Mutta tuolloin mietin ensimmäisen kerran elämässäni, miten paljon paremmin selviäisin kaikista kehoa koskevista rasitteista, jos se voisi hyvin ja olisi vahva ja hyväkuntoinen. Kaikki muutos minun elämässäni kulminoituu tuohon ensimmäisen lapseni syntymään. Se on oikeastaan muovannut minusta sellaisen mikä nyt olen.

Tänä kesänä monet tuttavani ovat joutuneet erilaisiin kehoa kuormittaviin tapahtumiin. On ollut aivoinfarktia, stressiä, loukkaantumisia ja ihan vaan sydänsuruja. Toisilla on ollut todellakin vahvaa treenitaustaa ja keho on selvinnyt koettelemuksista helpommin ja kuntoutus on alkanut lupaavasti. Toiset taas eivät ole niinkään hyvin pitäneet huolta kehostaan ja ongelmat vaan tuntuvat kasaantuvan.



Monesti kuulen lääkäreiden sanovan, että hyväkuntoinen keho on parempi alusta paranemiselle kuin huonokuntoinen. Ja se on kyllä ihan totta, mutta miksi me sitten kohtelemme kehoamme huonosti? Toki sehän ei takaa sitä, ettet koskaan sairastu tai aina paranet, mutta varmasti se antaa paremmat mahdollisuudet siihen. On huolestuttavaa katsoa miten ihmiset lamaantuvat ja jättävät liikunnan lähes kokonaan. Valtaosa meidänkin kansastamme on ylipainoisia ja sairastavat perussairautta. Miksi? Mitä meille on tapahtunut? Yhteiskunta on muuttunut, ruumiillista työtä ei enää juuri tarvitse tehdä, mutta onko se kaiken syy? Onko ulkonäkökeskeisyys mennyt jo liian pitkälle?

Eikö kaikki ihmiset uskalla lähteä liikkeelle, koska pelätään mitä muut sanoo? Pelätäänkö myös sitä, että epäonnistutaan? Varmasti on myös näin, mutta eihän sellaista tarvitsisi ajatella. Ja aina olisi muistettava se, että jokaiselle löytyy varmasti se oma laji ja tyyli oman kehon huolenpitoon. Minusta ihan jokaisen ihmisen pitäisi ajatella, sitä meidän elämän tärkeinpänä paikkana. Kehosi on se joka on elämässäsi mukana sen jokaisena päivänä ja siitä pitäisi rakentaa niin vahva, että se kestää kaikki tuulet ja tunteet.


Jos ajattelen itseäni, niin haluan kehittää itselleni niin vahvan ja toimivan kehon, että se jaksaa kannatella minua vielä 100-vuotiaana, koska olen ajatellut ilahduttavani kaikkia täällä ainakin siihen asti, että täytän 100 vuotta :D Haluan ensinnäkin vetää maasta 100 kiloa ja mielellään enemmänkin ja kyykätä mahdollisimman isoilla kuormilla, eikä siinä sivussa tulevat kauniin pyöreät pakarat ole yhtään hullummat.

Mutta se ei ole se pääasia, vaan ajatus siitä, että jaloissani olisi niin paljon lihasta, että pääsen omin avuin sängystä ylös vielä monta kymmentä vuotta. Haluan myös saada niin hyvän aerobisen kunnon, että jaksan liikkua vaikka vanhenen. Ja ennenkaikkea, koska koskaan ei tiedä mitä tapahtuu, haluan toimivan kehon vaikka minulle sattuisi mitä. Olisin ainakin vahvemmalla kaiken paranemisen kannalta.
Muista pitää omasta kehostasi huolta, koska sinulla on niitä vain yksi. Se yksi pitää olla niin arvokas, että se kestää kanssasi elämäsi jokaisen haasteen. Jos mietit kannattaako itseen panostaa, vai antaa sekin aika vaikka lapsille, niin mieti asia vähän toisella tavalla. Mieti miten paljon perheesi pärjää siinä, että äiti jaksaa, voi hyvin ja on onnellinen.

Ihanaa viikonloppua just sulle!

XxX Sanna

1. heinäkuuta 2020

Ihana kesäinen smoothie


Monet kärsivät todellakin viime viikkojen helteestä. Minä puolestani nautin, olen ehdottomasti kesän ja lämmön lapsi. On ihanaa seurata kuinka eri sääolosuhteet luovat eri ihmisille erilaisia tunteita. Sosiaalinen media on täynnä joko onnellisia ihmisiä tai onnettomia. Aika harva on kuitenkaan tyytyväinen, aina on jokin asia pielessä kelissä kuin kelissä.

Mietitään hellettä ja tukahduttavaa kuumuutt; mikä on ehdottoman tärkeää muistaa? No tietenkin tarvittavan nesteen nauttiminen ja syöminen. Monelle tulee huono olo, kun unohdetaan syödä ja juoda tarpeeksi. Kun aurinko paistaa ja ihminen hikoilee, niin nestettä tulisi juoda vähintään litra enemmän kuin normaalisti ja joskus vieläkin enemmän. Ei saa kuitenkaan unohtaa syömistäkään, sillä pelkällä veden juomisella ei saavuteta myöskään kuin huono olo. Monet sanovat ettei saa syötyä, kun on niin kuuma. Hyvä vinkki siihen on erillaiset smoothiet. Niillä saa korvattua ihan kokonaisia aterioita ja lorauttamalla nesteeksi vettä saa myös nesteet kuntoon samalla. Toinen hyvä vinkki on erillaiset vettä sisältävät hedelmät ja kasvikset. Kurkkua ja vesimelonia lautaselle ja niitä napostellen pysyy myös nestetasapaino hyvänä.


Kesäinen mango-mansikkasmoothie
1 annos

Jäisiä mangopaloja n. 50-100g
mansikoita 50-100g
passion skyr drink rahkaa 1/2 pulloa
1/2 banaani
1/2dl kaurahiutaleita
n. 10 kpl pähkinää
kylmää vettä oman tunnon mukaan
jääpaloja haluttaessa

Kaikki aineet blenderiin ja sekaisin. Nauti kylmänä. 
Tämä smoothie korvaa yhden aterian eli voit kuumilla keleillä tehdä tälläisen vaikka lounaaksi.


Suomen kesä on niin lyhyt, että siitä kannattaa ottaa kaikki irti. Me lasten kanssa nautimme auringosta ihan jokaisella solulla uiden, suppaillen ja smoothieta ja jäätelöitä syöden. Kun kelit hellii kannattaa kaikki liikenevä aika pyrkiä nauttimaan niistä, koska kohta on pimeää ja kylmää taas. 

ps. Tämän hetkinen sade ei kyllä ole minun juttuni yhtään!! Mutta luonto tarvitsee sitä ja olemme siitä kiitollisia.

Ihanaa loppuviikkoa just sulle.

XxX Sanna

 

25. kesäkuuta 2020

Asiakkaan tarina: Sitkeys palkitaan



Olen aina sanonut kaikille, että onnea oikotiehen ei vaan ole, vaan kaikki muutokset tulevat aina oman työn ja oivalluksien kautta. Aina se ei ole helppoa ja joudutaan monesti kokeilemaan monia tapoja ennen kuin homma lähtee kunnolla käyntiin. Toki usein joudutaan myös palaamaan alkuun ja monesti taka-askelia tulee, mutta järkevällä ajattelulla ja uusilla rutiineilla niistäkin selvitään.

Tässä teille yhden ihanan asiakkaani tarina:

" Nyt tämän kuun alussa tuli vuosi täyteen Sannan asiakkaana. Vuoteen on mahtunut paljon, moneen kertaan on testattu, että haluanko ihan tosissaan muuttaa niitä vanhoja tapojani vai pysynkö tällä uudella tiellä, jota olen aloittanut kulkemaan. Ilman Sannaa, olisin vieläkin väsyneempi, kiukkuisempi ja huonovointisempi kuin viime kesän alussa. Aina kun muistelee sitä olotilaa, joka silloin oli, saa lisämotivaatiota jatkaa tätä muutosta. En ollut itselleni silloin täysin rehellinen, kuinka koville fyysinen työ oikeasti ottikaan, eri ruokavaliokokeilut olivat saaneet aineenvaihdunnan sekaisin ja oma mieli ei antanut antaa yhtään periksi. Kaikki piti itse tehdä viimeisen päälle.

Vuoden vaihtuessa tein taas PALJON töitä, olin eri koulutuksissa, liikkuminen ja järkevä syöminen jäivät taka-alalle. Maaliskuussa Sanna kertoi, että aloitti itsellään ihmiskokeen, 9 viikon tiukan dietin ja kysyi että olisinko kiinnostunut kokeilemaan sitä itse. Ja minä jos kuka rakastan suorittamista ja sääntöjen noudattamista :D Ensimmäisellä viikolla kolme ekaa päivää olivat pahimmat, sokerikoukusta irti pääseminen ei ollut ihan helppo juttu. Mutta sen jälkeen on tuntunut välillä jopa helpolta. Kunnon ruokaa, isoja annoksia säännöllisesti viisi kertaa päivässä. Maailman paras asia on, että paino tippuu tasaisesti, mutta heti hyvänä kakkosena tulee se, että on energiaa ihan valtavasti ja on hyvä olla. Aiemmin maha kipuili milloin mistäkin, nyt en edes muista milloin viimeksi olisi mahaan sattunut. 

9 viikon dietin jälkeen oli lähtenyt 10 kiloa ja 34 senttiä vartalosta. Kun dieetti puri noin hyvin päätimme jatkaa vielä toiset 9 viikkoa. Pidettiin yksi lepoviikko välissä ja taas lähdettiin jatkamaan. Tänä keväänä olen moneen kertaan todennut sen, että suunnitelmallisuus on avain onneen. Kun ruuat ovat valmiina, on helppo toteuttaa ruokavaliota. Kun suunnittelee viikon ruuat kerralla ja käy heittämässä kauppareissun vain kerran viikkoon, säästyy heräteostoksilta. Parasta on, että syömisestä on tullut rutiini, aiemmin saatoin helposti jättää syömättä, kun oli "liian kiire" töissä tai ei ollut "järkevää" syömistä mukana. Nyt töissä en jätä syömättä ja kotona on aina ruoka, joko valmiina, tai ainekset kaapissa, mistä tehdä. Toki rutiinien rakastaminen kävi jo niin pitkällä, että Sanna alkoi tässä vähän aikaa sitten vinkkaamaan muistakin välipaloista, kuin maissikakuista ja leikkeleistä :D

Nyt kevään aikana ollaan Sannan kanssa käyty Summassaaren portaissa monet kerrat. On ollut maailman parasta huomata, kuinka kunto ja jaksaminen on kasvanut koko ajan painon pudotessa. Tulen varmasti aina muistamaan sen tunteen, kun yksi kerta jaksoin kipittää portaissa paljon pidemmälle kuin koskaan aiemmin. Vielä ei mene koko portaikko kipittäen, mutta ei se kaukana ole. Tänä kesänä vielä se tavoite toteutuu. Monta tavoitetta on vielä edessä, mutta monta on jo saatu toteutettua. Suurin on ollut oman ajatusmaailman muuttaminen, se että opit on oikeasti viety arkeen ja niistä on pidetty kiinni. "




Tämä tarina on minusta hieno motivaattori kaikille jotka jojottavat painoaan. Sillä tietyllä suunnittelulla ja päättäväisyydellä ja tietenkin niillä hyvillä rutiineilla saadaan aikaan hyvää oloa ja energiaa.

Ihanan aurinkoista päivää.

XxX Sanna