2. joulukuuta 2022

Taito rauhoittua on timanttia.

 Olen sanonut jo kauan, että olen niin kateellinen niille, jotka osaavat ottaa rennosti. Kiire, mikä ihana tekosyy, on minun mottoni. Minulla on aina mukamas kiire, onko oikeasti? Olen saanut itseni kiinni usein miettimästä, miten helppoa onkaan olla mies, työpäivän jälkeen syödä, heittää sohvalle pitkälleen ja kohta jo kuorsata. Oikeasti Sanna, olet vähän hölmö. Miksen muka voisi ikinä mennä sohvalle ja ottaa rennosti?

Olen ihan itse saanut itselleni tuon kiireen. Ei kukaan ole sanonut minulle, että tee sitä ja tätä. Niinpä olen päättänyt, taas ainakin tuhannennen kerran, että nyt lopetan. Tiedän, etten pysty siihen täydellisesti, mutta teen pieniä muutoksia. Rakastan kaikkia pieniä tavoitteita niin sanottuja pieniä steppejä ja sitä tunnetta, kun saavutan niitä.

En vaadikaan itseltäni sitä, että olisin illalla seitsemän aikaan valmiina sohvan nurkkaan, mutta olen luvannut tytöille, että joka joulukuun päivä istun heidän kanssaan alas glögille ja piparille. Pieni hetki, mutta meille kaikille tärkeä. Toinen lupaus on ajastin, siivous ajastin.

Laitan joka ilta klo. 20.00 ajastimeen 30 minuuttia ja sen ajan siivoan meillä paikkoja. Lähinnä keittiötä ja yleisiä tiloja, kun kello piipittää lopetan ja annan loppujen olla. Sitten rauhoitun iltapalalle, saunaan ja nukkumaan. Kuulostaa helpolta, mutta voi olla minulle aika haastavaa, muttei mahdotonta. 

Toinen seikka jota on oikeasti ihmeteltävä on, että en ole edes mikään siisteyden perikuva. Meillä on aina jollakin tasolla paikat sekaisin. Ehkä juuri siksi touhuan niin kovasti, kun haluaisin, että meillä olisi kaikki aina viimeisen päälle. Nyt olen kyllä taas selkeyttänyt paikkoja ja laittanut paljon turhaa tavaraa pois. Joten nyt olenkin päättänyt, että saa riittää. Ja ehkä saan muitakin osallistumaan näihin talkoisiin, kun en tee kaikkea valmiiksi.

Nyt vaan ostamaan glögiä ja nauttimaan tästä joulun odotuksesta. Toivottavasti kaikki, jotka minuun samaistuu osaavat myös höllätä. Elämän suola on sen tasapainoisuus niinkin yksinkertaisesti kuin työ ja lepo tai terveellinen ruoka ja herkut. Kaikkea tasapainossa niin arki sujuu paljon paremmin. Nautitaan elämästä sen kaikilla osa-alueilla.

XxX Sanna

Kuvat; Saija Heinämäki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti