9. joulukuuta 2022

Konjakki kuuluu sinappiin.

 Siitä on aikaa ainakin 13 vuotta, kun tein ensimmäisen kerran itse sinappia joululahjaksi. Olin silloin esikoiseni kanssa seurakunnan järjestämässä äiti lapsi kerhossa ja pähkäilin mitä kenellekin joululahjaksi. Silloin siellä ensimmäisen kerran minulle tuli edes mieleen, että sinappia. Olin aivan innoissani kyseisestä ideasta ja vielä konjakilla. Lähdin sieltä suoraan vaunujen kanssa meidän paikalliseen sale kauppaa ja sinappijauhetta. Ja voi miten suuri pettymys olikaan, kun sitä ei ollut hyllyssä, mutta kävi ilmi, että päiväys vanhoja tuotteita oli juuri heitetty pois. Otin ne riemusta kiljuen. Ja eikun ohje ja sinappijauhe kainalossa kotiin. 

Sinä jouluna isäni, äitini ja mummo sai vanhentuneesta sinappijauheesta tehtyä konjakkisinappia  pukinkonttiin. Kukaan ei huomannut mitään, eikä saanut ruokamyrkytystä eikä muutakaan reaktiota, niin kokeilu oli onnistunut ja sinappi tuli jäädäkseen minun joululahja tarjontaani. Seuraavana vuonna sitä sai jo naapurin mieskin, joka ilmoitti minulle, että niin kauan, kun hän elää minun on jouluisin vietävä hänelle sinappia. Ja sen toiveen olen toteuttanut nyt kaksitoista vuotta. Ja tänäkin jouluna hän saa sinapin ja konjakilla tietenkin.

Olen ihmisenä sellainen, että rakastan antaa ihmisille lahjoja ja vieläpä itse tekemiäni. Rakastan kutoa ja jos vain olisi aikaa kutoa tekisin villasukkia, pipoja ja villapaitoja kaikille. Olen tehnyt joululaatikoita usein lahjaksi, leiponut leipää ja pipareita.  Ja juuri tämän takia haluan jakaa teille minun sinappi reseptini. Reseptin, joka on pelastanut minut monesti joululahja miettimisen tuskasta. 


              Konjakkisinappi:

                     

                   2 dl sinappijauhoa

                   1 ½ dl sokeria

                   2 ½ dl kuohukermaa

                   1 kananmuna

                   1 tl etikkaa

                   2 rkl konjakkia

 

Sekoita sinappijauhe ja sokeri keskenään kattilassa. Lisää kerma ja kananmuna, keitä seosta n. 15 minuuttia hiljalleen. Anna jäähtyä ja lisää sekaan etiikka sekä konjakki. Laita sinappi esim. koristeltuun pilttipurkkiin ja anna lahjaksi ystävälle.



Ihanaa perjantai iltaa kaikille.


XxX Sanna


Kuvat; Saija Heinämäki


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti