16. helmikuuta 2023

Mielenrutiinit!

 Ihmisen mieli on kyllä ihmeellinen kokonaisuus. Ja kaikista parasta siinä on, että sitä voi kehittää. Mielellä on omat rutiinit, jotka toimivat hyvin pitkälti opitulla tavalla. Otetaanpas muutama esimerkki tähän kirjoitukseen mielen rutiineista, jos niiden avulla saisit paremmin kiinni siitä mitä tarkoitan. Olen nimittäin tehnyt jonkun aikaa töitä oman mielen rutiinien kanssa, koska olen ollut ihan paras ajattelemaan kaikki ihan niin päin peetä kuin vaan ihminen voi. 

Otetaan aamut, kello soi joka aamu 5.55 ja vuosia ajattelin joka kerta, että voi paska taas on aamu. En jaksa herätä ja tästäkin päivästä tulee ihan hirveä, kun en ole kunnolla saanut nukuttua. Ja niinhän niistä useimmiten tulikin, koska olin asennoitunut siihen jo valmiiksi negatiivisesti. No mitä helkkaria sille asialle voisi sitten tehdä? Päätin, että kokeilen muuttaa ajatteluani hetkeksi ja jos se todetaan hyväksi se pidetään. Aluksi viikko tuntui hyvältä ajalta. Siispä aloitin ajattelemaan jokaisena aamuna, kun kello soi, että ihanaa uusi päivä. Opettelin olemaan kiitollinen siitä, että sain herätä uuteen päivään, joka oli täynnä mahdollisuuksia. Jo muutaman päivän kuluttua huomasin muutoksen, olin paljon iloisempi aamuisin ja päivät sujuivat helpommin. Elämässä sattuu ja tapahtuu paljon ainakin minulle, kun olin positiivisemmalla mielellä vaikeatkin asiat sujuivat paremmin. 

Lisäsin vielä hieman positiivisuutta aamuihini, kun tajusin mieleni olevan aamuisin parempi. Aloin kehumaan itseäni. Aamukahvia juodessa opettelin sanomaan itselleni, että Sanna olet hyvä tyyppi ja kelpaat tähän elämään juuri tuollaisena kuin olet. Nykyään minua lähinnä huvittaa oma ankeuteni ja ainainen negatiivinen narina. Älkää nyt vaan luulko ettei minua koskaan ota hermoon ja olen aina vaan aurinkoinen. Ottaa ja välillä todella paljonkin, mutta olen oppinut kääntämään senkin kasvun paikaksi. Osaan nauraa itselleni ja typeryydelleni. Kannattaa kokeilla voit yllättyä.

Toinen asia mitä olen opetellut liittyy treeneihin. Aina ei vaan huvita tai onnistu. Ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa, kun olen jättänyt tekemättä jos yhtään tuntuu ettei huvita. Sitten rupesin miettimään, että miten saisin motivaation riittämään silloinkin, kun ei yhtään huvita. Taas eteen tuli mielen rutiinit ja niiden kehittäminen. Aloin siis ajatella asiaa toiselta kantilta. Mitä hyödyn siitä jos en tee treeniä ja mitä taas siitä jos teen? Listailin asioita itselleni ja tajusin, että treeni kuin treeni on minulle hyväksi. Jos aina ei huvita tehdä kovaa sellaista voi sen hoitaa kevyemmin tai kehoa huoltaen. Ja voi sitä hyvää mieltä, mikä minut valtasi, kun treeni oli se mikä vaan oli tehty. Enkä ollut jäänyt kotiin mököttämään ja hermoilemaan muille. Taas mielen rutiiniston kehittäminen on auttanut minua.

Jos haluat lukea tästä lisää, mene ihmeessä kotisivuilleni Kunnolla Kuntoon ja tilaa sieltä itsellesi uutiskirje. Tämän kuukauden kirjeessä nimittäin puhutaan enemmän mielen rutiinista. Ja uutiskirjeessä on muutenkin hyödyllistä tietoa terveellisestä elämästä ja hyvinvoinnista. Kirje tulee kerran kuussa ja kannattaa varmistaa, että sinäkin saat sen.

Ihanaa torstaita <3

XxX Sanna

Kuvat Saija Heinämäki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti