3. syyskuuta 2019

Mitä yleensä ostan kaupasta?


Kaupassa käynti on aina minulle sellainen suoritus. En todellakaan ole mikään kaupoissaolija ja haluankin suoriutua siitä aina mahdollisimman nopeasti. Olen pyrkinyt käymään kaupassa kerran viikossa. Tarkoitan tällä sitä, että haen yhdellä kertaa koko viikon vihreät, osan maitotuotteista, raaka-aineet joista valmistan viikon ruuat sekä pakasteet. Toki täydennän viikon varrella sitten aina maitovarastoja sekä hedelmiä ja vihanneksia tulee haettua usein lisää.

Tänä päivänä ruokaan menee minusta suhteellisen paljon rahaa, vaikka yritänkin tehdä mahdollisimman paljon itse. Juuri sen takia olenkin suunnitellut joka viikolle ruokalistan, jonka pohjalta käyn kaupassa. Lihat ja kalat ovat minulla omasta takaa, joten kana on ainut lihatuote jota ostan. Ostan aina kotimaista, koska haluan tietää mitä meillä syödään. Toki olosuhteiden pakosta hedelmät eivät valitettavasti niitä ole. 


Aloitan ostoskärryjen täytön aina samalla tavalla. Ensimmäiseksi sinne menevät vihreät, salaatit, tomaatit, kurkut ja yrtit. Sitten on hedelmien vuoro banaanit, omenat, persikat, nektariinit, appelsiinit ja limet. Seuraavaksi sinne sujahtavat perunat, bataatit, kesäkurpitsat, kaalit, lehtikaalia, pinaatit sekä kukka-ja parsakaalit. Leipähyllyltä en osta koskaan mitään, koska ne teen aina itse. Leikkeleitä ostan kyllä, itselle kokolihaa (yleensä kalkkunaleikettä), muut tykkäävät syödä joko kinkkua tai gotleria. Juustoa meillä ei syö kuin isäntä, eli sitä ostan tosi harvoin. Jääkaapissa pitää olla aina oikeaa voita, koska leivon ja laitan ruokaa usein siitä. Leivän päälle laitetaan meillä floraa ja joskus kevyttä sulatejuustoa. Maitotuotteista ostan aina banaani- ja metsämarjajogurttia, raejuusto kuuluu minun ehdottomiin suosikkeihin ja maitorahkaa meillä syödään kanssa. Maito on tytöillä ruokajuomana.

Pakasteista vien yleensä kasvis-ja vihanessekoituksia. Sitten on kaurahiutaleet, joita meillä menee paljon, koska käytän niitä myös sämpylöihin ja puuroa syödään poikkeuksetta joka aamu. Kananmunia kuluu kanssa, joten niitäkin sujahtaa usein kärryyn. Öljyistä osta rypsi-ja oliiviöljyä. Pähkinöitä minulla on oltava aina, joten nekin kuuluvat usein minun ostoksiini. Pastat, makaronit ja riisit ovat usein meillä täysjyvää. Säilykkeistä en käytä muuta kuin tonnikalaa. Usein ostan tytöille myös karkkipäivän karkit samalla kertaa.


Käyn todella usein Lidlissä kaupassa. Se aiheuttaa usein monenlaisia ajatuksia, mutta minä saan sieltä kaiken tarvitsemani, usein vaatteita myöden. Olen todella ihastunut heidän hevi-osastoon, jonka takia sinne usein myös menen. Ja kyllä minulle vaikuttaa myös hinta, olen sen verran vähärahainen, että ostan sieltä myös halvan hinnan takia. Minusta Saarijärven Lidlissä on myös aivan ihana henkilökunta eikä tämä ole maksettu mainos! Jos ajattelen kuukauden ruokamenoja, ne ovat suunnilleen 450-600e välissä. Pyrin pääsemään aina mahdollisen halvalla ja tekemään niin paljon itse kuin mahdollista.

Mitä sä yleensä ostat kaupasta? Ja kuinka usein siellä käyt? Pyritään tekemään ostokset kerralla vai pienissä erissä?

Ihanaa viikkoa.

Ps. Näin syksyn tullen on ihania tuoreita raaka-aineita hurjasti tarjolla. Suosikaa niitä ja ehdottomasti kotimaisia.

XxX Sanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti