11. syyskuuta 2019

Se pelätty hiilihydraatti on treenaajan paras kaveri


Voin myöntää, että minä jos kuka olen kokeillut elämässäni melkein kaikki tavat syödä ja yrittää treenata. Milloin on menty överiproteiineilla, milloin tasakaloreilla ja milloin treenibuustereilla. Mutta aina olen jotenkin jättänyt sen tärkeimmän eli hiilarit liian vähälle. Olen aina syönyt niitä, mutta jotenkin määrät ovat kehittymisen kannalta jääneet ihan lapselliseksi. Viimeisen vuoden aikana siinäkin on tapahtunut suuri muutos ja olen muokannut ajatuksia tässäkin asiassa.

Onko kyseessä ollut sitten takaraivossa se lihomisen pelko? Varmasti, koska jokapaikassa hiilareista tehdään mörkö. Vaikka minulla on paljon tietoa ravinnosta ja treenaamisesta, minullekin käy joskus niin, että menen mukaan tähän kaiken maailman hömppään. Olenkin miettinyt miten sekaisin tavalliset kuluttajat menevät tästä tiedon tulvasta ja kaikenmaailman uusista  trendiruokavalioista. Pahinta siinä on monesti se, että asetetut tavoitteet eivät toteudu ja motivaatio hukkuu. Silloin monelle käy niin, että liikunta lopahtaa ja syöminen karkaa käsistä. Olen itsekin huomannut sen, että mikäli kehitystä ei tapahdu, ei se treenaaminenkaan huvita.

Mitäs sitten pitäisi tehdä jos haluaa kasvattaa lihasta, muttei kuitenkaan ”läskistyä”? Maltillisellakin hiilarin lisäämisellä saa huippu tehoja treeniin, muttei kuitenkaan kertyä vararengasta vatsan ympärille. Olen verrannut monesti asiaa siihen, ettei autokaan kulje jos siinä ei ole bensaa. Minulla on ollut haaveena saada kaunis lihaksikas vartalo varmaan jo kymmenen vuotta ja ihan yhtä kauan olen sitä rakentanut. Oppinut siitä paljon ja välillä mennyt takapakkia niin että ryhminä käy. 

Mikä minua on sitten motivoinut eteenpäin tässä tavoitteessani. Kunnianhimo, halu näyttää itselleni, että pystyn. Treenaaminen myös antaa loistava vastapainoa tälle todella kiireiselle elämälle, joka välillä todella kysyy niin fyysistä- kuin henkistäkin kuntoa. Haluan myös oppia aiheesta, jotta voin antaa parhaan tukeni asiakkailleni, joilla on omanlaisensa tavoitteet. Syöminen ja kunnolla syöminen on kuitenkin ihan ehdotonta jos meinataan kehittyä, vahvistua ja ennen kaikkea palautua. Mikäli teillä on epäselvää, miten juuri sinun kannattaisin kasata treenit ja sen ympärille sopiva ruoka niin ota rohkeasti yhteyttä, vaikka personal traineriin, kysy oman salisi asiantuntijoilta tai laita viestiä minulle, apuja on kyllä tarjolla paljon.
Älä pelkää syömistä, sillä se on sinulle parasta teet mitä vaan, kunhan teet sen tavoitteiden mukaisesti ja saat siitä positiivisia apuja tavoitteesi saavuttamiseksi. Mikäli olet ollut niukoilla kaloreita ja treenannut paljon, saatat yllättyä miten paljon treenitulokset kasvavat ja kehityt ruokaa lisäämällä. Minut ainakin saa liekkeihin kovemmat painot ja itsensä voittaminen. On hienoa vetää maasta aina vähän enemmän kuin edellisellä kerralla, tai jaksaa hölkätä vähän lujempaa kuin ennen. Juuri sen tunteen takia olen hakenut itselleni oikeanlaisia palikoita tähän kehittymiseen. Nyt ensimmäisen kerran minusta tuntuu, että alan olemaan oikealla tiellä. Elämässä pitää unelmoida isosti ja mennä niitä unelmia kohti.

Ihanaa viikkoa.

XxX Sanna


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti