2. tammikuuta 2023

Onko aina pakko aloittaa jotain?

Joulu tai juhannus aina sen jälkeen tarjolla on jos jonkunlaista uutta ja tehokasta laihdutus valmennusta, challengeä tai voimakasta tulevaisuutta lupaavia juttuja. Tiedän olen itsekin hyvinvointi alalla työskentelevä ja tarjoan esikoulua tähän vuoden alkuun. Olen vain lopen kyllästynyt kaikkeen sellaiseen, missä ei opeteta ihmisiä ensin mitä oikeasti kannattaa tehdä jos haluaa muutosta. 

Elämä ei voi olla pelkkää luopumista ja parantamista. Elämässä on joulu ja juhannus joka vuosi. Niistä pitää  vaan oppia nauttimaan kohtuudella. Niin ettei aina tarvitse aloittaa jotain kuuria niiden jälkeen. En toki sano sitä etteikö muutokset elämässä ole hyviä, kunhan ne ei vaan ole ääripäitä. Jojoilu ei ole  meille kenellekään hyväksi, koska se rasittaa meidän elimistöämme todella.

Ja hei ei ole ihan yksi eikä kaksi kertaa, kun minäkin olen aloittanut aina jotain ja nytkin olen jonkun aikaa siistinyt ruokaani. Sen olen tehnyt vain oman huonon olon takia, koska liiallinen sokeri ei ole hyväksi minulle, sen verran on sukurasitteena eri kansan sairauksia. Ja toki normaaliin elämääni ei kuulu puolta pakettia suklaa kaurakeksejä, niinkuin nyt on kuulunut. 

Minä haluan opettaa ihmisiä tekemään järkeviä ratkaisuja omassa hyvinvoinnissaan. Kaikki valmiiksi annetut ruokavaliot eivät ole minun tapani valmentaa, vaan mieluummin opetan ihmisiä tekemään niitä hyviä valintoja. Nyt on taas muistettava, etten puhu mistään rasvanpoltto dieetistä, joka vaatii tarkat ruokavaliot ja treenit, jotta voi onnistua. Vaan minä puhun nimenomaan pienistä muutoksista, jotka tekevät meidän terveydelle hyvää pitkässä juoksussa. Usein meillä ihmisillä on kamala kiire ja kaikki pitäisi saada heti ja silloin yleensä kaasu painetaan pohjaan ja yleensä aika nopeaan mennään metsään.

En sano, että olisin mitenkään hyvä esimerkki maltista tai rauhallisuudesta, mutta tarpeeksi usein, kun on lyönyt päätä seinään sitä oppii. Itseensä tyytyväinen on minulle ollut pitkään ihan outo käsite ja olen aina löytänyt itsestäni jotain muutettavaa. Uskokaa tai älkää alan päästä siitäkin ongelmasta eroon ja tykkään itsestäni juuri tällaisena kuin olen. Elämän ei ole aina helppoa, mutta selkeät tavoitteet helpottavat sen suunnittelua huomattavasti.

Kun tavoitellaan kuuta taivaalta pitää muistaa rakentaa tarpeeksi vahva polku tähdistä sinne. Kun teet asioita tarpeeksi ja usein pääset varmasti kohti kuutasi, joskus tiputaan alaspäin ja vauhdilla, mutta sitkeydellä noustaan aina takaisin. Rakenna sinäkin polustasi vahva ja kestävä, niin se kestää meidän elämämme myrskyt ja auringon paisteet. Sillä sitähän se elämä on, ikuista vuoristorataa. Aina ei tarvitse aloittaa uutta riittää kun palaat takasin sinne mistä olet omalle tähti polulle lähtenyt. 

Xxx Sanna

Kuvat; Saija Heinämäki 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti