9. tammikuuta 2023

Eksynyt oon valmennus viidakkoon.

 Tammikuu ja miksei jo osan matkaa joulukuuta on tarjolla vaikka minkälaista painon pudotus tai kunnon kohotus valmennusta. Enkä sano, että se olisi missään nimessä huono asia, sillä tarjoan itsekin Elämäntapamuutoksen esikoulua ihmisille. Lähinnä mietin miten osaisi selvittää, mikä niistä on juuri itselle se kaikista paras. 

Useissa saat valmiit ruokavaliot ja treeni ohjelmat sekä valmentajan, että muiden osallistujien tuen. Hinta on kohtuullinen ja mainoksessa luvataan paljon. Ja kyllä olen ostanut näitä itsekin useita ja saavuttanut niiden avulla paljon. Aluksi en ymmärtänyt koko hommasta mitään, mutta vuosien saatossa ja opiskelujen myötä opin tämän homman juonen. Minä onnistuin silloin ennen ymmärrystä kovan päättäväisyyteni vuoksi. Tein pilkulleen niinkuin neuvottiin, enkä antanut itselleni mahdollisuutta lipsua. 

Nyt, kun olen tehnyt tätä työkseni tänä vuonna kymmenen vuotta olen kasvanut niin valmentajana kuin ihmisenä ainakin saman verran kilometrejä kuin vuosia jona olen tätä tehnyt. Olen ennenkaikkea oppinut, oppinut uusia terveellisempiä tapoja liikkua ja syödä. Oppinut ennenkaikkea olemaan itselleni armollinen. Tärkein siis kaikista tärkein asian jonka olen oppinut on aika! Kaikki uuden oppiminen vaatii aikaa ja motivoivat tavoitteet. Liittyi ne sitten mihin elämän osa-alueeseen vaan. 

Niinkuin jo alussa kerroin, en missään nimessä halua moittia mitään tarjolla olevia valmennuksia tai valmentajia, vaan mietin miten osata valita niistä ne itselle parhaimmat. Ajatellaanpa vaikka niin, että olet elänyt epäterveellistä elämää useita vuosia ja otat itsellesi jonkun netti valmennuksen. Se on tiukka, vaikka 4 viikon dieetti jossa ruokamäärät ovat niukat ja liikuntaa on paljon. Saavutetaan hienoja tuloksia. Valmennus loppuu ja jäädään yksin. Tässä on se meidän monen sudenkuoppa. Ei osata toimia enää sen valmennuksen jälkeen, vaan palataan takaisin vanhaan ja tuttuun. Huomataan jonkun ajan päästä, että kilot ovat tulleet takaisin ja niitä on tullut vielä suhteessa lisää. 

Tämä on se miksi aina pitäisi löytää valmennus, jossa opetetaan miksi jotakin tehdään ja miten se vaikuttaa meihin. Minä jos kuka olen oppinut asioita kantapään kautta. Olen mennyt niin monta kertaa perse edellä puuhun, että oikein hävettää. Mutta jokainen kaatuminen on opettanut minua, olen oppinut pysymään pystyssä, Ja tätä haluan opettaa myös kaikille muille. Jos saat kaiken valmiiksi niin voitko oppia? Minä en oppinut, mutta opin kun aikani epäonnistuin. Taas pitää muistaa, että meitä ihmisiä on monenlaisia ja kaikki oppivat eri tavalla. Ja onhan meidän verkkovalmennuksemme parantuneet huimasti vuosien saatossa. 

Mutta aina kannattaa käyttää aikaa miettimiseen, mitä minä juuri tarvitsen. Antaa itselle aikaa ja mahdollisuus onnistua.  Onneksi meillä on paljon vaihtoehtoja ja erilaisia valmentajia, joten jokainen varmasti löytää juuri itselleen sopivan valmennuksen, kun vaan antaa sille mahdollisuuden. Aina kannattaa kysyä, sillä kysymyksiin vastataan mielellään, tai minä ainakin vastaan. Ja aina hyvään alkuun pääsee tasaisella ruoka rytmillä ja hyvillä valinnoilla. Napostelusta kannattaa myös luopua. 

Ihanaa viikkoa kaikille.

XxX Sanna

Kuvat; Saija Heinämäki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti