5. elokuuta 2019

Positiivinen palaute: osaatko ottaa sitä vastaan tai antaa sellaista?


Sain muutama päivä sitten positiivista palautetta kahdelta eri taholta ja aivan yllättäen. Ennen olisin häkeltynyt, ruvennut vähättelemään itseäni tai ainakin miettinyt, että mitähän tuo nyt vittuilee. Toinen positiivisuus oli sanottu miehelleni ja pyydetty välittämään terveiset, toisen sain yllättäen samana päivänä eräältä ihanalta naiselta. Kehut koskivat ulkonäköäni, positiivista energiaani ja sisäisen kauneuden hehkua. Olin niin onnellinen, että meinasin purskahtaa itkuun. Loppupäivä oli pelastettu tai oikeastaan koko loppuviikkoni. Ihmiset pystyvät kyllä haukkumaan ja arvostelemaan, mutta harvassa on sellaiset ihmiset, jotka pystyvät positiivisen palautteen antoon. 

Se on todella sääli, sillä positiivinen palaute piristää, antaa uskoa omaan tekemiseen ja motivoi. En tarkoita sitä, että positiivista palautetta pitäisi antaa ilman syytä, mutta heti jos siihen on pienikin mahdollisuus niin tee se. Se voi olla vaan; onpas sinulla ihanat vaatteet tänään tai näytätpä hyvältä. Onpas sinulla kaunis koti, onneksi olkoon, kun olet päässyt työssäsi noin pitkälle. Monesti ihmiset ajattelevat; tuokin on nyt tuhlannut kalliisiin vaatteisiin, tai onpas se nyt laittautunut tai se on tuurilla ja vääryydellä pärjännyt työssään. Se on sitä ihanaa kateutta. Usemmiten kuulee juuri jotain edellä mainittua kuin positiivista ja juuri sen takia on osattava nauttia niistä pienistä hetkistä mitä tulee.

Kun sinulle annetaan positiivista palautetta on se osattava ottaa myös vastaan. Tee se iloiten ja kiittäen. Älä ala vähätellä itseäsi, koska juuri sinä olet sen palautteen ansainnut. Tehnyt jotain sen eteen, että sen voit saada. Ole ylpeä siitä ja nauti hetkestä. Tee siitä hyvä muisto ajatuksen syövereihin, sillä sitten kun tulee taas paskaa niskaan joka tuutista voit kaivaa sen muiston esiin ja saada siitä iloa elämääsi sillä hetkellä.

Opettele myös itse antamaan positiivista palautetta oikein. Jos sen tekee väärin perustein, se menettää merkityksensä. Tarkoitan tällä sitä, että älä jakele sitä turhaan, jos siihen ei ole aihetta. Jos jokin asia ei ole sinusta hyvä, ei sitä tarvitse väkisin kehua. Mutta heti jos joku näyttää sinusta vaikka kauniilta, kerro se. Kerro se aidosti, niin silloin se tuntuu saajasta oikealta. Minulla on mennyt 34 vuotta siihen, että olen oppinut ottamaan positiivista palautetta vastaan ja arvostamaan itseäni. Siihen suurin kiitos kuuluu miehelleni, joka joka päivä muistaa kertoa minulle monta kertaa miten kaunis olen. Ja miten ihana olen, miten paljon hän arvostaa ja rakastaa minua. Kesti monta vuotta, ennenkuin uskoin että se on vilpitöntä ja aitoa. Ennen kaikkiin kehuihin liittyi jokin mutta. Minua on pienenä kyllä kehuttu, mutta olen aina ollut sellainen anteeksi kun olen olemassa tyyppi. Aina olen vaatinut itseltäni tosi paljon ja ollut kova soimaamaan itseäni. Olen todella onnelllinen, kun olen oppinut siitä pois. Nyt tiedän, että olen myös hyvä ja positiivisen palautteen arvoinen. Se on tärkein oppimani asia, aikuisikäni aikana. 

Suosittelen jokaiselle matkaa omaan itseensä ja positiivisuuteen. Jos joku mielestäsi ansaitsee positiivisen palautteen anna se, tee se koko sydämestäsi ja aidosti. Ja jos joku antaa sinulle positiivista palautetta niin ota se vastaan rinta rottingilla ja pää pystyssä kiittäen. Nauti sen saamisesta ja antamisesta. Sillä se on parasta mitä ihminen voi toiselle antaa.

XxX Sanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti