14. elokuuta 2019

Itsensä voittaminen

 
Tänä aamuna oli asiakastreenit sovittuna Saarijärvelle. Meillä oli suunnitelmissa kiivetä Paavonrinteitä ees ja taas. Asiakkaani oli viikonlopulla ollut kotosalla ja aivan yhtäkkiä hänelle oli tullut ajatus, ettei tästä taaskaan tule mitään. Kohta en kuitenkaan jaksa enkä viitsi lähteä salille, tarkkailla syömisiäni ja kuitenkin kaikki kaatuu taas päälle. 

Juteltuamme hetken asiasta samalla kuin kiipesimme jäätävässä horsmikossa rinnettä ylös, tulimme siihen tulokseen, että kyseiset ajatukset oli voitettavissa. Niinkuin aina olen sanonut ja sanon vieläkin, että jokaiselle tulee joskus epäusko ja ottaa päähän. Ihan varmasti jokaisen tekee välillä mieli luovuttaa. Mutta, se annatko periksi vai haluatko voittaa epäonnen, on monesti vain sinusta itsestäsi kiinni. 

On helppo antaa periksi, luovuttaa, mennä sieltä mistä aita on matalin. Jättää kesken ja palata siihen vanhaan, mutta kannattaako se? Miksi luovuttaa? Eikö itsensä voittaminen ole paljon mukavampaa? Minulla ainakin se, jos pitkän yrittämisen jälkeen onnistut jossakin sinulle vaikeassa asiassa, saat jonkun asian toimimaan tai omat ajatuksesi muuttumaan, tuo suurta onnea ja iloa. Olen ollut usein luovuttajatyyppi, pessimisti, ajatellut kaikki aina negatiivisesti, soimannut itseäni. Jo sellainen ajatusmaailma luo epäonnistumisen tunnetta. Siitä voi opetella pois, muokata omia ajtuksiaan ja ajattelutapaansa.


Elämä ei ole helppoa eikä sen minusta aina tarvitse ollakaan. Se on kasvamista, uuden oppimista ja ennenkaikkea itsensä voittamista. Jokainen meistä on vastuussa itse omasta elämästään, osin myös onnestaan. Aina ei voi syyttää muita, yhteiskuntaa, pomoa, aviopuolisoa tai vanhempiaan. Ainut jonka kanssa monet tänä päivänä taistelevat on hän itse. Harva tajuaa sitä, syytellään usein muita. Kerroin asiakkaalleni juuri siitä, miten minua työssäni monesti arvostellaan. Sanotaan, että sinulle maksetaan siitä, että minä laihdun, mutta unohdetaan usein se oma tekeminen tai sen puute. On paljon helpompaa yrittää muuttaa aina jotakin muuta kuin itseään tai omaa käytöstään. On helpompi esim. Ostaa uusi parempi valmennus, kuin muuttaa omia tapojaan toimia, pitkällä tähtäimellä. Jokainen meistä jaksaa sen muutaman kuukauden, mutta kun pitäisi jaksaa useampi vuosi, niin se onkin jo eri juttu.

Jos ajatellaan sitä omaa kasvamista ja muutosta, niin usein se tyssää siihen, että vaaditaan itseltä aivan liikaa ja liian lyhyessä ajassa. Ihmisillä on kamala kiire ja he ovat todella vaativia oman elämänsä suhteen. Ei anneta sille muutokselle aikaa. Minä olen oppinut ajattelemaan asioita positiivisemmin kuin ennen, en vieläkään ole mikään positiivisuuden perikuva, mutta olen oikealla tiellä. Minulla on aikaa ja mahdollisuuksia mihin vaan, taivas on rajana siinä mitä minä voin tehdä. Kaikki on kiinni itsensä voittamisesta, uskalluksesta tavoitella omia haaveitaan. Välillä voidaan tulla pää edeltä alas, mutta sitten keräillään vähän aikaa ja yritetään uudestaan. 

Älä anna itsellesi periksi, vaikka välillä ei huvitakaan ja kaikki tuntuu enemmän tai vähemmän typerältä ja turhalta. Jokainen voitettu este on aina askel lähempänä sitä tavoitetta, jonka olet itsellesi asettanut. Mikäli haluat alkaa voittamaan itseäsi minun kanssani, niin muutama yksilövalmennuspaikka on vielä syksylle auki. Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy lisää.

Nyt ihanaa viikkoa just sulle.

XxX Sanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti