16. elokuuta 2019

Oletko tiimipelaaja vai yksin tekijä?




Olen vuosien mittaan huomannut entistäkin paremmin sen, että ihmisen on parempi tehdä asioita tiimissä, kuin yksin. Maailman muuttuesssa ja tarjonnan lisääntyessä, yksin on aika hankala pärjätä täällä yhteiskunnassa. Hyvillä yhteistyökumppaneilla ja toimivalla tiimillä saavutetaan monessa asiassa paljon parempia tuloksia. Jos minä mietin itseäni, yrittäjänä, haluan pärjätä, tulla toimeen ja saada työstäni palkkaa. Täällä meillä maalla markkinat ovat aika pienet ja senkin takia kaikki yhteistyö on todella tärkeää.

Olin vielä joitakin vuosia sitten sellainen yksintekijä ja -raataja, huonolla onnistumisprosentilla. Elin ajatuksella, että ei tartte auttaa ja kyllä minä selviän. En selvinnyt ainakaan kamalan hyvin. Jos ajatellaan nyt vaikka minun nettinäkyvyyttä, olen siinä ihan todella hukassa. Sen takia minulla on siihen ihminen, joka on minulle elintärkeä hoitamassa niitä. Kaikki koneet joihin kosken, joko räjähtää tai pimenee :D Se mikä toimivassa tiimityössä on tärkeää, on kemioiden kohtaaminen. Ihmisen, jonka kanssa et vaan ole samalla aaltopituudella, on todella haastavaa tehdä töitä. Minä olen haastava yhteistyökumppani, olen sen verran pässi, että mielipiteeni ovat todella oikeita (siis omasta mielestäni) ja en anna niistä periksi juuri koskaan. Siksi minä tarvitsen vahvan kanssapelaajan.

Tämä sama pätee elämäntapamuutoksessakin, joko teet sen yksin puurtaneessa tai sitten tiimipelaajana,  joka valmentajan tai nettiryhmän kanssa. Minä olen sen verran yksinkertainen ihminen, että on helpompi ottaa apua vastaan toiselta ammattilaiselta kuin miettiä ja puurtaa kaikki yksin. Rakas avopuolisoni on hienosti aina sanonut, ettei jokaisen tarvitse osata kaikkea. On hyvä kehittää sitä missä sinä olet todella hyvä ja antaa toisten hoitaa ne missä he ovat hyviä. No sitten tulee monesti se ajatus, että mitä jos se toinen pärjää tai onnistuu ja minä en? Se on meidän suomalaisten perisynti! Ajatella asiat jo valmiiksi niin, että niissä on esteitä ja luovuttaa. Mutta ei, jos tehdään tiimisssä tai yhdessä, niin ollaan onnellisia toisen onnistumisesta ja tuetaan sitä, koska positiivisuus tarttuu ja silloin sinäkin onnistut.

Älä panttaa hyvää itselläsi, vaan jaa sitä, saat itsekin monin verroin takaisin. Minä olin keskiviikkona Jyväskylässä eräänlaisessa tiimipalaverissa ja siellä oikein tajusin sen merkityksen siinä omassa tekemisessäni. Tajusin myös ettei kukaan voi hoitaa sitä työtä sinun puolestasi, mutta apua sen työn kehittämiseen on tarjolla. Siinä hetkessä päätin alkaa pitämään parempaa huolta minun tiimistäni ja antamaan itsestäni vieläkin enemmän kuin pystyn. Haluankin kannustaa teitä kaikkia olemaan osa hyvää hyökkäyskenttää ja pelaamaan elämää samaan maaliin mahdollisimman monen kanssa, sillä siinä on tulevaisuus. Minä ainakin uskon siihen. Jos vaan suinkin voit, pyri kasaamaan ympärillesi mahdollisimman monipuolinen ja toimiva tiimi.

Elämässä onneksi pärjää myös yksin ja monet ajattelevatkin sen niin, mutta helpompaa se on jos et joudu taaplaamaan sitä niin. Ole uskalias, tee hurjia tavoitteita, ole avoin ja ennenkaikkea annan toisten auttaa. Minä jatkan opettelua osana erilaisia tiimejä, ja en olisi koskaan ajatelllut, että nautin siitä näin paljon :D

Ihanaa loppuviikkoa.

XxX Sanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti