21. helmikuuta 2019

Vaikuttaako hyvinvointi seksuaalisuuteen?

Törmäsin toissapäivänä aiheeseen hyvinvointi, minäkuva ja seksuaalisuus, lähinnä parisuhde ja seksi. Rupesin miettimään asiaa oikein ajatuksen kanssa ja tajusin, että liian monella on ongelmia oman seksuaalisuutensa kanssa. Siitä asiasta puhutaan todella vähän. Enkä tarkoita tällä sitä, että asialla pitäisi kehuskella kaupan kassajonossa tai puhua seksuaalisuuden vaikeudesta jokaisen vastaantulijan kanssa, vaan lähinnä siihen liittyvän ihmisen kanssa.


Se miksi tästä asiasta kirjoitan liittyy ihmisten minäkuvaan ja läheisyyden tarpeeseen. Kun ihminen tuntee itsensä jollakin tasolla ”huonoksi” tai ”rumaksi”  vaikuttaa se automaattisesti omaan seksuaalisuuteen. Tai ainakin minulla se vaikuttaa. Olen valmentanut nyt seitsemän vuotta ja valitettavan monella naisella on myös selkeä hellyyden kaipuu. Eletään pitkässä suhteessa ja välit haalistuu. Se ei vaan saisi olla niin, koska se henkilö, joka seisoo sinun rinnallasi, elää kanssasi arkea on juuri se jonka tehtävä on pitää sinua hyvänä, kehua ja halata.


Sanotaan, että liikunnasta, suklaasta ja seksistä purkautuu elimistöön hyvän olon endorfiineja. Se pitää todellakin paikkansa, ja ehkä juuri siksi sanotaan, että suklaa on seksin korvike. Minä olen elänyt elämässäni ajan, jolloin sain lähes joka päivä kuulla, että olen huono seksuaalisesti. Aina oli jotain vikaa ja silloin se menee automaattisesti väärin. Rupesin miellyttämään vain sitä toista ja unohdin itseni. Ajattelin olevani jollakin tapaa ruma ja epähaluttava. Kenenkään meistä ei pitäisi kokea sellaisia tunteita.


Minulla kesti todella kauan oppia siihen, että nykyään minua kehutaan rakkaudesta ja oikeasta syistä. Ihmisen mieli on sellainen, että omilla ajatuksilla on tapana ruokkia sitä omaa elämää. Jos mietitään koko ajan, että ollaan rumia, epähaluttavia ja nyt ei huvita niin valitettavan usein alamme myös uskoa siihen. Ihan niinkuin elämäntapamuutoksessa, jos haemme että emme onnistu niin harvoin uskomme täysillä onnistumiseen.  Kirjoituksen pointti on siino, että varsinkin nainen pidä huoli seksielämästäsi, nauti siitä, tee siitä teidän juttu. Löydä sille aikaa ja kehitä sitä. Se, että juuri sinä tunnet olevasi tärkeä ja haluttu vaikuttaa positiivisesti kokoelämääsi. Toki voin puhua nyt vaan parisuhteessa eläviin. Sillä tunteella, että olet tärkeä pystytys tekemään elämässäsi ihan mitä vaan ja onnistumaan vaikka siinä suuressa elämäntapa muutoksesssa. Ja kun minä kuva muuttuu muuttuu varmasti myös seksuaalisuus. Nauttikaa elämästä.

<3 Sanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti