22. tammikuuta 2021

Töissä kotona, ei aina niin helppoa

Kotona tehokkaasti työskentely tuottaa ainakin minulle todella paljon haasteita. Monesti havahdun tekemästä jotain aivan muuta mitä olin suunnitellut. On helppo aloittaa pesemään pyykkiä tai leipomaan, vaikka pitäisi kirjoittaa seuraavan päivän asiakastapaamiseen uutta ohjelmaa. Toinen mikä minulla on monesti ongelmana, on aloittaminen. Olisi paljon helpompaa lähteä töihin, kuin jäädä kotiin tekemään töitä. 

Miten olen tämän asian kanssa sitten yrittänyt toimia? Suunnitelmallisuus, on se ehdoton ykkönen. En edes yritä tehdä koko päivää koneella töitä, vaan otan pienempiä palasia. Aamuisin olen kaikista tehokkaimmillani, joten monesti kirjoitan aamulla jo ennen lasten heräämistä osan päivän töistäni valmiiksi. Olen sisällyttänyt ns. työpäivääni usein myös päivän treenit, joten aloitan aamulla, sitten jumpalle ja sen jälkeen voi taas jatkaa töitä. 

Ihmiset, jotka ovat aina tottuneet olemaan töissä muualla kuin kotona, joutuvat varmasti vielä enemmän sopeutumaan tilanteeseen kuin minä, joka olen vuosia ollut kotona töissä. Lähinnä olen miettinyt tätä siltä kannalta, että onko työntekoa hankala saada rytmitettyä kotona, kun on aina tottunut siihen, että kotiin ei tuoda töitä. En nyt tarkoita sitä, että nämä ihmiset olisivat tehottomampia kotona työskennellessään, mutta aluksi se voi olla hankalaa.

Entäs sitten työkaverit? Työyhteisöissä monesti suuren positiivisen tunteen tuo työkaverit. Heiltä saa tukea ja apua monesti korvaamattoman paljon. Mikä taas kotona työskennellessä jää valitettavasti pois. Muutenkin yksin työskentelyssä on monesti ikävä ihmistä, jonka kanssa pallotella asioita. Minä ainakin monesti kaipaan työkaveria. Ihmistä, jonka kanssa saisin suunnitella ja touhuta. Onneksi minulla on nyt täksi kevääksi Saija, joka vastaa firman visuaalisesta puolesta. Olen kyllä ajatellut hyödyntää meidän työpäivät muutenkin. Minulla on hirveästi hyviä ideoita, kun vaan saisin ne jalostettua myytävään kuntoon. Toivotaan, että nyt tämä kevät on sitä aikaa.

 

 
Etätyöt ovat tämän päivän juttu, joka on tietysti pakon sanelemaa tällä hetkellä, mutta onko se myös tulevaisuutta? Mennäänkö yrityksissä siihen, että etätöitä suositaan. Kaikki videotapaamiset yleistyvät? Se ei välttämättä ole huono asia, koska työpaikoilla on valitettavsti myös todella huono työilmapiiri ja ihan työpaikkakiusaamistakin. Ehkä tällainen etätyö antaa monille työpaikoilla huonosti voiville myös uuden mahdollisuuden.  

Onneksi tämän päivän työpaikat ovat alkaneet kiinnittää huomiota myös työntekijöiden hyvinvointiin ja mahdollistaneet heille esim. työpaikkaliikuntaa. Minusta etätöissä olisi nyt hyvä mahdollisuus tukea tätä. Antaa työntekijälle, vaikka tunti päivässä keskellä päivää aikaa suorittaa jotain liikunnallista. Olen sitä mieltä, että tehokkuus kasvaa, jos työntekijä voi hyvin. Toivottavasti kotona työskentelevät ottavat aikaa myös liikunnalle työpäivän aikana tai ainakin sen jälkeen. Koska nythän moni on töissä kokoajan, koska ollaan kotona.

Mitä ajatuksia tai fiiliksiä etätyö/kotona tehtävä työ sinussa herättää? Onko se hyvä vai huono asia? Ja aina voi jakaa vinkkejä siihen miten siitä selvitään :D

Ihanaa viikkonloppua.


XxX Sanna

Kuvat blogiin ottanut: Saija Heinämäki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti