28. huhtikuuta 2019

Herkullinen kevyempi lasagne

 
Viime viikolla läräilin taas nettiä ja silmiini osui lasagneohje johon oli käytetty perinteisten levyjen lisäksi myös kesäkurpitsaa. Olen joskus tehnyt ennenkin kesäkurpitsalasagnea, mutta se ei ollut minun juttuni. Olen sen verran nälkäinen, että pelkkä kesäkurpitsa hiilarin lähteenä ei ollut riiträvä.

Tein perjantaina kyseistä lasagnea ja testasin sen heti hyvässä seurassa. Olin ehkä hieman epävarma lasagnen toimivuudesta, koska siinä ei ollut juustoraasteta, levyt olivat täysjyvää ja jauheliha oli korvattu kananpojanjauhelihalla. Mutta minun onnekseni ruokani sai postitiivisen vastaanoton ja oikeasti kehuja siitä, miten kevyttä ja maukasta, mutta täyttävää se olikaan. Niinpä päätin jakaa ohjeen myös teille näin sunnuntain kunniaksi.


Kevennetty lasagne

8-10 kpl täysjyvälasagnelevyjä
400 g kananpojanjauhelihaa
1 kesäkurpitsa
400 g tomaattimurksaa
1 prk 4% ruokakermaa
sipulia
1 suippopaprika
suolaa
mausteita esim. caynepippuri, timjami, korianteri, sitruunapippuri

Paista jauhelihaa hetki (minä teen sen laittamalla vettä pannun pohjalle), lisää joukkoon paprika ja osa sipulista. Kun olet hetken paistanut myös niitä, kaada joukkoon tomaattimurska ja ruokakerma. Mausta seos mieleisesi makuiseksi ja anna hautua 5-10 minuuttia. Laita uunivuoan pohjalle jauhelihaseosta ja sen päälle lasagnelevyt. Laita levyjen päälle suikaleita kesäkurpitsaa sekä sipulia. Lisää taas jauhelihaseosta ja kasaa loput samassa järjestyksesssä. Paista uunin keskitasossa 200 asteessa 30-45 minuuttia. 

Tarjoile salaatin kera ja nauti. 

XxX Sanna 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti