21. huhtikuuta 2019

Pääsiäisen appelsiini-lakritsiraakakakku

Kun aloin suunnitella pääsiäisen menua, niin ajatuksissa oli kehitellä jonkunlaisen raakakakku. Rupesin siinä sitten selailemaan internetin ihmeellistä maailmaa, ja törmäsin Karita Tykän tekemään appelsiinirakaakakkuun.  Mutta ninkuin aina en halunnnut tehdä sitä sellaisena, vaan duunattavahan sitä on.

Mietin aikani ja sain päähäni jos jonkulaisia variaatiota kunnes sitten yhtäkkiä sain idean yhdistää lakritsin ja appelsiinin. Ensiksi ajattelin käyttää hyväkseni laksritsitaateleita, kunnes muistin kaapissa olevan lakritsijauheen.

Niinpä aloin tuumasta toimeen ja testailemaan. Kakusta tuli kuin tulikin todella hyvää ja pirtsakaa. Olen vähän sellainen herkuttelija, että aina haluaisin tehdä kaikista terveellisiä ja ravintoarvoiltaa hyviä versioita. Esimerkiksi en ole täytekukkua syönyt enää pitkään aikaan, en siksi ettenkö voisi vaan se vaan tekee minulle todella huonon olon. Niiinpä olen suosinut raakakakkuja, tosin nykyään olen ollut niitäkin laiska tekemään. Mutta nyt on helppo ja hyvä ohje, varmasti tulee käyttöön ja tätä on helppo varioida. Tässä teillekin ohje: 

Appelsiini-lakritsiraakakakku n.9-12 hengelle:

Pohja:

1dl kookoshiutaleita
1-1,5 rkl lakrtitsijauhetta
3 kpl kiventöntä taatelia
1 tl vaahterasiirappia
3 rkl vettä

Täyte:

1 appelsiinin raastettu kuori + hedelmäliha
2,5 dl liotettuja cashew pähkinöitä (liota 4h tai yön yli)
1 dl kookosrasvaa (juoksevaa)
1/2-1dl hunajaa
1 tl aitoa vaniljajauhetta

Laita pohjan aineet tehosekoittimeen ja tee massasta tasainen. Painele irtopohjavuokaan, minulla oli 15 cm leveä ja 8 cm korkea.

Laita kaikki täytteen ainekset tehosekoittimeen ja tee massasta tasainen. Kaada pohjan päälle ja laita pakastimeen jähmettymään. Minulla kakku oli siellä yön yli, mutta varmasti muutama tuntikin riittää. Ota ennen tarjoamista kakku huoneenlämpöön hieman aikaisemmin sulamaan.
Koristelemiseen minä käytin kaakaonibsejä, kookoshiutaleita ja pähkinöitä.



Kakku on helppo tehdä ja varmasti raikas ja maukas tarjottava vieraille tai vaikka vaan ihan sinulle.

Ihania herkkuhetkiä!

XxX Sanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti