3. marraskuuta 2019

Minä rakastan sinua

Kolme pientä sanaa. Kuuletko sinä noita sanoja elämässäsi tarpeeksi usein? Ja muistatko sanoa ne tarpeeksi usein lähimmäisillesi? Minä rakastan sinua ovat mielestäni kaikista merkityksellisemmät sanat, joita voit kuulla tai sanoa toiselle ihmiselle. Toki pitää muistaa, että sanojen takana tulee olla tunne, pelkillä sanoilla ei ole mitään merkitystä.

Minulle tunteiden näyttäminen on ollut aikuisiällä opeteltava juttu. Meillä kotona ei lapsuudessani vanhempieni välillä rakkauden tunnustuksia kuulunut, eikä paljoa hellyyden osoituksiakaan. Minua kyllä pidettiin sylissä ja halailtiin, mutta ehkä sellainen tunteiden näyttäminen jäi todella vähäiseksi. Minä kasvoin niin, ettei se ollut normaalia ja kenties jopa vähän hävettävää. Naimisissa ollessani tilanne ei myöskään muuttunut. En muista, että minulle olisi kertaakaan sanottu muiden ihmisten läsnäollessa, että rakastan sinua tai kehuttu muutenkaan. Enkä toki itsekkään tehnyt niin. Lapsille kyllä pyrittiin osoittamaan rakkautta ja hellyyttä, mutta vanhemmilta he eivät sitä valitettavasti nähneet.

Nykyinen mieheni on aivan erillainen. Hän opetti minulle hellyyden, tunteiden näyttämisen tärkeyden ja ennen kaikkea niistä puhumisen. En ole kolmeen ja puoleen vuoteen nukahtanut kertaakaan (jos molemmat ollaan kotona tai samassa paikassa) niin ettenkö ole kuullut viimeisenä sanoja; Minä rakastan sinua. En muista myöskään, että olisin herännyt kertaakaan niin ettenkö olisi sanoja kuullut. Yhtään aamua ei olla lähdetty töihin niin etteikö toiselle oltaisi käyty sanomassa; minä rakastan sinua. Nykyään kuulen sanat monta kertaa päivässä, oltiin sitten kotona tai kylässä, ne ovat täynnä tunnetta ja aitoutta. Niiden ansiosta olen saanut itsetuntoni vahvistumaan, selvinnyt monista myrskyistä ja ennenkaikkea oppinut rakastamaan.



Minusta tärkeintä tunteiden näyttämisessä on ehdottomasti malli, jonka tytöt saavat. He näkevät sen, että ne kuuluvat parisuhteeseen, se on normaalia. He näkevät sen, että halaillaan ja pussaillaan. Ja ennenkaikkea he kokevat sen itse. Meillä pidetään paljon sylissä, pussaillaan, nukutaan lusikassa ja nautitaan yhdessäolosta aina kun se vaan on mahdollista. Tytöt oppivat siihen, he osaavat arvottaa itsensä tulevaisuudessa paremmin. Ei tarvitse kerjätä rakkautta, vaan sen pitää tulla automaattisesti ja sydämestä. Väkisin ei voi ketään rakastaa, eikä vaatia rakkautta muilta. Toinen tärkeä juttu on ehdottomasti, että kaiken se kestää. Vaikka välillä menee hermo ja tuleekin riitaa, niin rakkaus ei katoa, asiat pitää puhua ja selvittää. Ilman sitä rakkaus ei voi pysyä puhtaana. Tämän päivän ihmiset ovat kiireisiä ja voivat valitettavan huonosti, silloin se parisuhde voi jäädä taka-alalle, vaikka siitä pitäisi tulla kaikista suurin voima.

Minä olen kiitollinen elämälleni, että se näytti minulle rakkauden voiman ja todisti sen olemassaolon. Sen avulla olen päässyt eteenpäin elämäni jokaisella osa-alueella, vahvistanut omaa itsetuntoani. Olen vahvempi ihminen nyt, kuin koskaan, väitän olevani myös parempi äiti, koska minulla on asiat nyt kunnossa. Tekstin punainen lanka olikin, etteivät ihmiset unohtaisi rakastaa, kertoa siitä uusi sille ketä kohtaan tunteet ovat. Opettakaa kaikille lähimmäisillenne se rakkaus mitä tunnette ja kehottakaa heitä tekemään samoin.

Monesti puhutaan siitä, että pitää rakastaa itseään ennenkuin voi rakastaa muita. Se on totta, mutta kun osaaat rakastaa itseäsi niin opettele rakastamaan myös muita. Ja ennen kaikkea anna ihmisten rakastaa sinua. Se ei riko sinua vaan vahvistaa. Ihmistä ei ole luotu olemaan ja pärjäämään yksin, vaan toisen ihmisen kanssa. Minusta on ihanaa, kun olen oppinut rakkauden voiman ja jakamaan elämäni toisen ihmisen kanssa. Yhdessä olemme onnellisia ja pärjäämme elämme myrkyistä.

Rakkauden täyteistä päivää <3

XxX Sanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti