16. heinäkuuta 2019

Yrittäjät lomalla

Vuonna 2012 perustin yritykseni Kunnolla Kuntoon ja siitä saakka olen ollut yrittäjä. Yrittäjyys on elämäntapa, kaikista ei siihen ole. Yrittäjät eivät aina pärjää ja mikäli pärjäävät, se vaatii ihan jumalattoman paljon töitä. Toki jotkut pääsevät toisia helpommalla. Yrittäjiä myös usein kadehditaan, sitä olen aina ihmetellyt, että miksi? On ihana kun saa päättää itse päivänsä kulun: miten työnsä aloittaa ja miten pitkän päivän tekee. Mutta harvoin yrittäjien päivät on alle 10 tuntisia, ainakaan meidän perheessä.

Olen kasvanut työntekoon, meillä ei lapsuudessa ollut vapaalippuja elämään, mikä on todella hieno asia. Kun rakkaus siihen työhön tulee selkärangasta niin silloin siitä myös nauttii. Lomat ovat meille yrittäjille ne kaikista haastavimmat. On hankala määrittää, milloin en ole tavoitettavissa, ainakin minulla. Ensimmäiseen kuuteen vuoteen en lomia pitänytkään. Mutta nykyään olen oppinut myös sen lomien tarpeellisuuden. Jos vertaa palkkatyöläisen lomaa ja yrittäjän lomaa niin yhtenä suurena erona on, että yrittäjän on melkein aina lähdettävä jonnekin pois, että voi olla lomalla. Muuten herkästi se puhelin soi ja silloin ollaan jo menossa jonnekin.

Meillä on kotona kaksi yrittäjää ja selkeästi kesälle painottuvaa työtä. Minulla toki talvella himpun kiireisempää, mutta kesän olen mieheni apuna niin paljon kuin mahdollista. Miten me sitten oikein järjestämme lomamme? Huonosti, jos ollaan ihan rehellisiä, mutta nyt olemme muutamana vuonna petranneet ja panostaneet myös kesällä perheen yhteiseen aikaan. Minä yleensä lomailen lasten kanssa, mutta nyt tehdään se porukalla.


Meidän on lähdettävä pois, tarpeeksi kauaksi, jotta lomamme onnistuu. Tänä vuonna otamme tytöt ja lähdemme naapurimaahan muutamaksi päiväksi, minulla on ajatuksena kertoa teille tuosta reissusta ihan erikseen, joten jätetään se hautumaan ;D Meille on todella tärkeää myös yhteiset ihan kahdenkeskeiset lomat. Arki on kiireistä ja yhteinen aika jää todella vähäiseksi, niinpä olemme panostaneet myös yhteisiin lomiin ihan vaan kahdestaan. Talvisin pidämme pidemmän loman ja lennämme lämpöön. Thaimaa on ollut meidän kohde jo kolmen vuoden ajan. Tuttu paikka, ihanat ihmiset on yhtäkuin onnistunut loma. Kesäisin pyrimme mahdollisuuksien mukaan ajelemaan moottoripyörällä, Suomessa on todella hienoja paikkoja joissa käydä.

On aina kuitenkin muistettava se ettei yrittäjillä ole ns. loma-ajan palkkaa ja harvalla on varaa palkata sijaista hoitamaan työt loman aikana, eli lomalta paluu on usein todella haastava. Mutta olen myös sitä mieltä, että muutamankin päivän hengähdystauko antaa niin paljon, ettei mikään tunnu miltään ja velatkin tuntuu saatavilta :D On taito osata nauttia pienistäkin lepohetkistä ja olen yrittäjävuosieni aikana oppinut tajuamaan, että arki on parasta juhlaa ja lomaa mitä ihmisellä on. Siitä on osattava tehdä vaan hienoa ja elämisen arvoista.

Ihanaa viikkoa ja lomaa sinulle, joka sellaisella olet. Nauti siitä, sillä jokainen työntekijä on tärkeä ja jokainen ihminen on lomansa ansainnut <3

XxX Sanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti