20. maaliskuuta 2020

Miksi pitää antaa ilmaiseksi?

Olen pöyristynyt!! Uutiset huutavat, ihmisten ahdinkoa, yrittäjien vaikeuksia. Kaikki ovat somessa sekaisin ja puhuvat tulojen menetyksestä. Samalla joka puolelta tulvii ilmaisia treenejä, ilmaisia viikko-ohjelmia, ilmaisia neuvoja ja ilmaisia ruokavalio vinkkejä. Miksi?? Miksi meidän hyvinvointialalla toimivien pitää antaa ilmaiseksi? Eihän parturitkaan leikkaa ihmisten hiuksia ilmaiseksi tai kauppiaat anna ruokia ilmaiseksi. Niin meidän alan toimijat tekevät niin.


Minä ymmärrän, että ihmisille tekee todella hyvää liikkua tälläisen kriisin aikana ja kaikilla on vähän rahaa, mutta mistä se meidän alojen yrittäjien raha tulee? Miten ajatellaan, että jos ihmiset opetetaan nyt saamaan kaikki ilmaiseksi, niin miten he sitten kriisin laannuttua alkavat ostamaan palveluita? Minä ymmärrän sen, jos ihminen on ostanut vaikka nettivalmennuksen, jossa on saliohjelma, niin silloin annetaan ilman muuta samaan rahaan kotitreenit, koska salit ovat melkein jokainen kiinni.

Minusta on myös ok, että myydään halvemmalla, jotta ihmiset voivat pitää itsestään huolta vähemmällä kuluilla, jos kulut muutenkin tippuu. Mutta kaikilla meillä ei ole siihen mahdollisuutta, eikä minulla esimerkiksi olisi siihen edes aikaa. Koska jokainen ilmaistreeni on tehtävä, suunniteltava ja testattava ihan niinkuin jokainen myytäväkin treeni. Niin mihin se meidän oman työn arvostaminen on hävinnyt?


Tiedän, että olen taas heikoilla jäillä ja varmasti jaan todella paljon mielipiteitä ja aiheutan pahennusta, mutta minusta tämä on ihan hullua. Jos somessa kiertää pyyntö, että auta kuntasi yrittäjiä ostamalla heidän palveluitaan ja samalla tietyt tahot tarjoavat liikunta ja hyvionvointipalveluita ilmaiseksi. Mietin vaan, että millä me sitten ostamme muiden yrittäjien palveluita, jos meiltä ei osta kukaan.

Tämähän on vaan minun ajatukseni ja seison sanojeni takana, vaikka siitä varmasti soraääniä tuleekin, olen käynyt kouluja omaan osaamiseeni ja se on minun työni. En minä halua tehdä ilmaista työtä, koska eihän niin tee muutkaan. En tiedä yhtään kauppiasta, joka ilmaiseksi kuljettaa asiakkaille ruokaostoksia, tai parturia, joka tulee ilmaiseksi meille leikkaamaan hiuksia tai kokkia joka tulisi ilmaiseksi tekemään meille viikon ruuat. Toki kaikki nämä ovat paikanpäällä tehtäviä töitä, mutta kuinka moni valmentajista tänä päivänä ei valmentaisi netissä? Suomessa valtaosa valmennuksista toimii netissä, niin asiahan ei muutu tästä.


Olen onnellinen kaikkien niiden valmentajien varallisuudesta, jotka voivat näin tehdä. Se toki vaikuttaa meidän pienten tekijöiden arkeen paljon. Mutta niinkuin jokaisella alalla niin myös meidän nythän ne jyvät erotellaan akanoista. Toivottavasti tästäkin selvitään. Ihmiset liikkukaa ja ottakaa kaikki irti tästä ajasta.

XxX Sanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti