5. helmikuuta 2021

Pienistä pisaroista kasvaa suuri puro

Tässä tekstissä puhutaan kokonaisvaltaisesta elämästä, sen tuomista haasteista ja uskomuksista. Kaikki pohjautuu kuitenkin pienille askelille ja suurille tavoitteille. Käytän monia esimerkkejä, toivottavasti löydätte tekstin punaisen langan.

 

"Vesi vanhin voitehista" sanotaan ja se pitää paikkansa. Vedestä ja sen tärkeydestä puhutaan paljon, siihen on monenlaisia suosituksia, miten juuri tällä hetkellä vettä tulisi juoda. Monet aloittavat joulun jälkeen, ennen kesää ja syksyllä aina sen uuden paremman elämän. Ja aika usein siihen kuuluu myös veden juonnin lisääminen, koska se on kiistatta hyvä asia ihmiselle. Mutta jos olet juonut ennen vettä ainostaan silloin kun sinua on janottanut, ehkä kaksi tai kolme lasia päivässä, niin ethän voi heti aloittaa juomaan 3 litraa? Vai voitko? Minä en ainakaan voisi, vaan tekisin sen pikkuhiljaa, lasi kerrallaan kohti 3 litran tavoitetta. Antaisin aikaa itselleni.

 



Toisena monesti aloitetaan liikunta, aivan hulluna ja järjettömillä määrillä. Koska se tukee sitä meidän kokonaisvaltaisen hyvää elämään. Jos olen ollut aikaisemmin lähestulkoon sohvaperuna, niin voinko aloittaa ensi maanantaina liikuntaa niin, että teen 5-6 kovaa treeniä viikossa? Minä en voisi, vaan siinäkin antaisin itselleni aikaa, opettelisin ja tekisin kunnolliset tavoitteet ja hommaisin ehkä myös valmentajan, joka minua auttaisi. Sama pätee siihen kuuluisaan ruokaan, älä tee muutoksia kerralla vaan pikkuhiljaa, niin saat pysyvyyttä.

Kolmas asia, jota en kertakaikkiaan lakkaa ihmettelemästä on toisten ihmisten elämän eläminen. Onko sinulla varmaa tietoa siitä, miten naapurissa eletään? Vai olisiko ne olettamuksia? Voitko mennä kauppaan ja sanoa, että siellä se nyt naapurin Sanna elelee herroiksi ja ökyelämää tekemättä mitään? Tämä edellinen lause oli fiktio, en puhu minun naapureistani, mutta avasin vähän tulevaa tekstiä. Olen lopen kyllästynyt siihen olettamukseen, että minun elämäni perustuu ainostaan puolisoni rahapussiin. Olen täällä ihmisten mukaan vaan juurikin sen takia. Siis mitä? Voiko elämää perustaa kenenkään toisen varaan? Minusta ei, vaan jokaisen on pidettävä huolta itsestään, jotta voi huolehtia muista. En ole koskaan vielä elänyt parisuhteessa, jossa ei jaeta asioita. Oli minulla entisessäkin elämässäkin mieheni omistama auto ja hän maksoi puolet meidän laskuista, ketään se ei vaan silloin kiinnostanut. Tämäkin pätee edellisiin pieniin askelin, joilla olen luonut itselleni elämän jota nyt elän. Tekemällä kovasti töitä, tavoitteet mielessäni, olen pikkuhiljaa päässyt eteenpäin. Oppinut elämään välittämättä niistä ilkeistä puheista, jotka minua seuraavat aina, ne kuuluvat minun elämääni, siihen onnelaan jota elän juuri tällä hetkellä. 

 



Neljäntenä asiana olen huomannut, että ihmisten aika menee miettiessä sitä mitä minulla ei ole. Mietikääpäs jos energia käytettäisiin ajatteluun, että mitä minulla on ja mitä voin vielä saavuttaa. Jokaisella annetaan mahdollisuus tehdä sellainen elämä kuin itse haluaa. Pienillä pisaroilla voidaan siis saavuttaa pitkä ja hienosti virtaava joki. Tässäkin asiassa pitää muistaa, että vain sinä itse voit vaikuttaa sinun omaan elämääsi. Niinkuin maailman hienoin kalenterini sanoo; " Meistä jokainen on joskus sortunut tai sortuu elämää elämää niinkuin tuolla olisi joku onnela, missä kaikki on vain olisi kokoajan hyvin. Elämme ajatellen, että sitten, kun minulla on asiat paremmin teen sitä tai tätä, mutta unohdamme, että elämässä ei koskaan tule sellaista tilannetta, että kaikki olisi jatkuvasti vain hyvin ja elämässä ei tulisi eteen mitään vastoin käymisiä. Elämä on tässä ja nyt, ei sitten kun." PT-PEIPPO

 



Tee elämästäsi juuri sinun onnela pieni pisara kerrallaan kohti sitä suurta puroa tai järveä jota olet aina halunnut. Ole valmis elämään elämää ottamaan vastaan sen tuomat haasteet, selviämällä niistä ja ennen kaikkea oppimalla niistä.  Ota askel kohti parempaa hyvinvointia pienesti, mutta hallitusti. Juo päivässä lasi vettä enemmän, syö yksi ateria terveellisemmin, käy pienellä happihyppelyllä töiden jälkeen ja ennenkaikkea kiitä siitä pienestäkin onnistumisesta itseäsi, minkä olet jo saavuttanut. Arvosta sitä mitä sinulla on äläkä ajattele, että pitäisi olla jotain muuta, vaan muista että pienillä pisaroilla saat aikaan suuria virtauksia.

Nauti oman näköisestäsi elämästä ja pyri korjaamaan sitä ja muista vahvin ei ole se, joka saavuttaa maalin ensimmäisenä vaan se, joka nostaa heikommat pystyyn matkan varrella!

 



Ihanaa pakkasviikonloppua.

XxX Sanna 

Kuvat; Saija Heinämäki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti