26. elokuuta 2015

Ja sitten niistä lisäravinteista.

Heti alkuun haluan kertoa, että tuleva teksti on omakohtaisesta kokemuksesta lisäravinteisiin ja niiden tarpeellisuuteen. En niinkään ala tässä puida mikä on tarpeellista ja mikä mihinkin väliin välttämätöntä. Koska olen paljon pohtinut onko ne lisäravinteet kuitenkaan niin tarpeellisia. Tämän päivän juttuhan on puhdas, ravintorikas ja monipuolinen ruoka tai jotkut puhuvat ruokavaliosta. Sitten on paljon kaikkia "trendidiettejä", karppausta, gluteenitonta, maidotonta jne. Mutta niistä kirjoitan sitten myöhemmin hieman omaa näkökulmaa. Minun erittäin hyvä ystäväni, ravintoterapeutti (ihan varma en uskalla olla onko jo valmis) Jonna Heinonen sanoi minulle tässä taannoin, että kaikkea mitä pystyy syödä voi syödä kohtuudella :D Ja sitä neuvoa minä olen toteuttanut itse ja pyrkinyt toteuttamaan myös valmennuksissa. Koska miksi luopua jostakin jos ei siihen ole terveydellistä syytä? Ravintovalmentaja koulutuksessa oli paljon puhetta siitä tarvitaanko niitä lisäravinteita vai ei, mutta itse olen tullut siihen tulokseen, että kohtuudella käytettynä nekin tukevat ainakin minun treenejä ja kehitystä.

No niin palataanpas aiheeseen. Minulla oli maanantaina kolmen treenin päivä, ja ajattelin pitää niissä kaikissa  sykevyötä, jotta näkisin paljonko minulla kuluu niihin kaloreita. Aamulla kävin ensin herättyäni koirien kanssa rauhallisella 5 kilometrin kävelylenkillä, sen jälkeen söin puuron, vein lapset kouluun ja painelin itse salille. Tein siellä selkä/takaolkapää, kylkitreenin. Illalla vedin vielä ryhmäliikuntatuntina zumban. Kaloreita paloi selllainen 1200, siis vain näihin kolmeen treeniin. Jos perusaineenvaihduntani on 1400 kilokalorin luokkaa ja kolmesta treenistä tulee jo 1200 lisää on noidenkin yhteismäärä jo 2600 kaloria päivässä. Siihen kun lisätään se, että kokopäivän olen menossa, jaloillani ja touhuan jotakin nousee kulutus varmasti jo yli 3000 kilokaloriin. Ja, koska tarkoitukseni ei ole pudottaa painoa vaikka rakkaan mieheni sanoin punkero olenkin, niin ruokaahan siis sitä puhdasta ruokaa pitäisi syödä aivan jumalaton määrä, jottei se paino putoa tai kroppa mene säästöliekille.


Eli päästäänkin niihin lisäravinteisiin. Minä itse käytän ja olen jälleen myyjänä Func Food Finlandilla, joka myy FASTin lisäravinteita. Co Co Vin tuotanto on heillä myös, mutta omat kokemukseni superfoodeista jää raakasuklaan, mulperinmarjojen ja pähkinöiden tasolle :D No katsotaanpas hieman miten lisäravinteet kuuluivat minun maanantai päivääni; Aamulla ennen lenkkiä join 1 kupin kahvia ja 3 dl:n EAA aminohappodrinkin. Miksi EAA:ta, no ihan sen takia, että proteeinisynteesi saadaaan yön jäljiltä käyntiin, eikä lenkillä polteta niitä lihaksia. Sen verran täytyy sanoa, että en ole hetkeen EAA:ta käyttänyt, mutta nyt olen taas huomannut, että minulle se antaa aamuun ihan hyvin potkua.


 Lenkin jälkeeen siis on vuorossa kaurapuuro, johon laitan öljyn, marjojen ja sopan lisäksi FASTin proteiinibuddingia maultaan juustokakkulime, koska minusta se antaa siihen ihanan ja raikkaan maun. Sitten salille, sinne lähtee  mukaan aina hera80  yhden sheikkerin verran ja heitän näin salitreenien alussa myös kreatiinia sellaisen teelusikallisen heran joukkoon. Treenin aikana juon vettä, mutta treenin jälkeen herandrinkin ja banaanin kyytipojaksi. Tässä tullaan nyt siihen kysymykseen, että tarvitaanko treenin jälkeen palaria vai ei? No periaatteessa jos sinulla on välittömästi treeninjälkeinen ateria saatavilla ni ei tarvita, mutta minulla menee ainakin aina se vähintään 30 minuuttia, ennenkuin pääsen syömään. Joten olen kyllä suositellut palautusjuomaa asiakkailleni ja jumppaajilleni, ihan jo sen palautumisen takia. Jotta se saataisiin mahdollisimman nopeasti käyntiin ja että treenistä saataisiin paras mahdollinen hyöty. Ja syön kunnon lounaan aina noin. 1-1,5h treenin päätyttyä.

 
No sitten se Zumba tunti, mites siitä selvitään :D Ennen sitä olen siis kerennyt syödä jo lounaan, välipalan ja päivällisen sekä tietenkin aamupalan. Ryhmäliikuntatunneilla, tai juoksulenkeillä, rullaluistelussa tai muussa vastaavassa aerobisessa treenissä minulla on aina pullossa urheilujuomaa, koska minä hikoilen kuin pieni porsas :D FASTillä on erittäinhyvä urheilujuomajauhe Sports Drink, josta on tarjolla kahta eri makua sitruunaa ja appelsiiniä. Jauhe sekoitetaan veteen ja maultaan se on raikas. Sen tarkoitus on treenin aikana estää verensokerin laskua, sekä se korvaa hikoilessa menetettyjä suoloja sekä polttoaineena käytettävää hiilihydraattia. Minulle tämä tuote on ehdoton kovatehoisessa ja pitkäkestoisessa suorituksessa. Eli siis Zumban aikana 0.75 litraa urheilujuomaa ja tunnin päätyttyä palautus juomaksi proteiini milk shake, suoraan kylmälaukusta. 


Minulla henkilökohtaisesti nämä tuotteet toimivat ja ovat olleet suureksi hyödyksi, koska ne myös auttavat minua saamaan päivässä tarpeeksi energiaa ja ravintoaineita jotta jaksan tehdä treenit ja työt aina täydellä teholla. Olen ollut erittäin tyytyväinen FASTin tuotteisiin ja Func Foodilla on aivan huippu henkilökunta, varsinkin minun jälleenmyyjäni Tom Söderdahl on aivan huippu, ja ammattitaito mikä mieheltä löytyy on huikea. Vielä tähän lopppuun on pakko sanoa, että kyllä minä syön proteeinipatukan ennenmin kuin suklaapatkun, mutta muistakaa, että niissäkin on eroja.

Jos haluat tutustua FASTin tuotteisiin tai kysellä niistä jotain, ota rohkeasti yhteyttä tai nykäise hihasta :D Näillä ajatuksilla loppuviikkoon :D

<3 Sanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti