20. elokuuta 2022

Rauhallisemmat illat paremmat unet.

 Kello tikittää pitäisi mennä nukkumaan, mutta jos mä vielä äkkiä katson onko somessa mitään uutta? Kuulostaako tutulta? Minä voin ainakin heti tunnustaa, että olen toiminut näin ihan liian kauan. Somessa aika kuluu kuin siivillä, katsellessa ihmisten stooreja ja lukiessa ystävien facebook päivityksiä. Kello karkaa äkkiä ja pian huomaat jo olevasi toisen vuorokauden puolella. Ja se vaikuttaa meidän seuraavaan päivään.

Sininen valo, joka meidän äly laitteista tulee on verrattavissa auringonvaloon, joka viestittää meidän aivoille, että on vielä päivä. Myöhään illalla puhelinta selaillessa antaa aivoille informaatiota, että päivä jatkuu vielä. Se huonontaa meidän unen saantia huomattavasti ja vaikuttaa suoraan unemme laatuun. Ei siis ole turhaan puhuttu puhelimien jättämistä pois ilta rutiineista ainakin tuntia ennen nukkumaan menoa. Minä jos kuka tiedän ettei se ole helppoa, olen oikea puhelin ajan suurkuluttaja.

No miten se meillä kävi kaikista helpoiten. Sääntö on sama kaikilla. Puhelimet tuodaan niille kuuluvaan paikkaa aluksi arki-iltaisin klo. 21.00. Kaikki tuovat ei ole mitään lipsumisen mahdollisuutta, kun teinit vahtivat meitä aikuisia kuin haukat. Sen verran myönnettäköön, että muutama lipsuminen on sattunut, mutta pääsääntöisesti olemme onnistuneet. 

Minä olen tehnyt itselleni lupauksen, että iltapalan pois siivoamisen jälkeen en tee enää mitään. Olenkin ottanut tavaksi kääriytyä vilttiin sytyttää kynttilät ja lukea hetken jotakin. Olen aina ollut innokas lukija, joten elvytin vanhan harrastuksen uudestaan. Nyt parin viikon aikana olen huomannut ja varsinkin ourasormukseni on huomannut parantuneet yöunet. Uneni on paljon levollisempaa ja olen paljon virkeämpi seuraavana aamuna. Myös arki on paljon soljuvampaa ja hermoja ei kiristä läheskään niin paljon.

Ja hei naiset ja miksei miehetkin, niin silmiini osui jokin aika sitten artikkeli missä kerrottiin, että sininen valo vanhentaa ihoa auringon valoakin enemmän. Tunkeutumalla syvälle ihon sisään ja häiriten kollageenin tuotantoa. Olin aika yllättänyt tästä, koska en ollut aikaisemmin edes ajatellut asiaa. Silmien hyvinvoinnille aiheutuvat haitat olivat kyllä tiedossani. Tämä tieto antoi minulle lisä arvoa jättää puhelin pöydälle illalla ja vaihtaa se hyvään kirjaan tai lehteen.

Suosittelen ehdottomasti tätä käytäntöä varsinkin kouluikäisten lasten perheissä. Meillä puhelimet eivät saa olla öitä tyttöjen huoneessa ja nyt iltakäyttöä on vielä rajoitettu enemmän. Ja se näkyy meidän aamuissa. Helppoa se ei ole, mutta ehdottomasti kaiken sen selittelyn ja taistelun arvoista.

Ihanaa viikonloppua ja hyviä unia.

XxX Sanna

📸 Saija Heinämäki 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti