23. heinäkuuta 2020

Rutiinien orja!


Rutiinit, rutiinit ja vielä kerran rutiinit. Ne tuovat minulle turvallisuutta, rauhaa ja tiettyä tunnetta oman elämän hallinnasta. Olen nyt ollut menossa lähestulkoon joka viikonloppu ja tämä viikko menee lähes kokonaan pois kotoa. Päivärytmit muuttuu ihan kokonaan ja tuntuu, että kaikki on ihan sekaisin. Lomailu on kivaa ja osaan todellakin heittää vapaalle, mutta olen sellaista tyyppiä, että tietyt asiat olisi kiva pitää kunnossa.

Yksi ja tärkeä asia minulle on uni. Lomalla herkästi tulee valvottua myöhään, mutten tahdo osata nukkua sitten kuitenkaan pitkään. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, minun uneni kärsivät lomalla. En malta nukkua tarpeeksi. Monesti kesät on myös niin kiireisiä, että unet jäävät todella vähäisiksi. Se ei sovi minulle.

Toinen asia, mikä menee rempalleen, on ruoka. Jos ollaan liikenteessä niin monesti tulee ajettua pitkiä pätkiä ilman taukoja jolloin ruokarytmi menee sekaisin. Autolla matkatessa pelastaa eväät, mutta moottoripyörään en niitä yleensä ota mukaan. Tulee syötyä monesti päivässä noutopöydistä ja välipaloiksi mitä sattuu olemaan. En välttämättä syö huonosti, mutta harvoin ja vähän sinne päin. Se tekee olostani todella tunkkaisen. Olen sen verran kauan ylläpitänyt tiettyjä rutiineja, että usean päivän "perseilyt" todellakin tuntuu olossani ja pahalta. Toinen mikä siitä kärsii on ihoni, se jos mikä kokee aina uuden puberteetin, jos ruokatottumukset kovasti vaihtelee.



Treeni on asia josta en hevillä luovu. Se on minun omaa aikaa ja asia, joka pitää pääni ns. kunnossa. Aerobinen liikunta ja lenkit on se mitkä jää välistä, jos reissuja on paljon, mutta sali todella harvoin. Vaikkakin monesti tulee kyllä käveltyä paljon, kun ollaan reissussa. Mutta yleensä luovun lenkeistä ja aerobisista suorituksista jos valita pitää.

Oman kodin siisteys on asia, joka on minulle tärkeää nykypäivänä. Kun lapset eivät ole enää niin pieniä, että he tarvitsevat äitiä kokoajan niin tykkään laitella paikkoja kuntoon. Mutta jos ollaan paljon reissussa tyttöjen kanssa ja miesväki on kotona niin kaaos on valmis. Inhoan tulla sekaiseen kotiin. Kesällä vielä kun ollaan mökillä ja paikat on pieniä niin kaaos on valmis aika helposti vaikka ollaan kaikki kotonakin.



Tilanne on hyvin ristiriitainen sillä rakastan olla reissussa ja minusta on ihana syödä valmiissa pöydissä, mutta silti kaipaan todella paljon arkea ja tuttuja rutiineja. Olen tullut siihen tulokseen, että olen sellainen pikalomailija, ehkä 2-3 päivää on sopiva. Ja sitten taas paluu arkeen. Toisaalta voiko se arki olla niin hyvää ja onnellista, ettei tarvitse pitkiä lomia ja muutoksia? Voihan se olla niinkin, tai sitten olen vaan niin ankea ja yksitoikkoinen ihminen että tyydyn siihen samaan ja koen olevani onnellinen. Toisaalta sillä ei ole väliä, jos itse on tyytyväinen.

XxX Sanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti