15. syyskuuta 2015

Personal Trainer mikä se on?

Hellou, tänään piti kirjoittaa Oi!Oi!Brazilista, mutta nyt kirjoitankin siitä minkälainen personal trainer minä olen. Yleensä personal traineri mielletään lihaksikkaaksi, timmiksi mieheksi tai naiseksi, salilla asiakasta piiskaavaksi takapiruksi. No tv ohjelmissa saattaa näin ollakkin, ja miksei myös ihan tosielämässäkin. Se miksi tästä aiheesta teille kirjoitan on se, että suomessa on valittettavan paljon ylipainoisia ja huonokuntoisia ihmisiä. Usein kuulen sanottavan, että kyllä minä tiedän miten pitää syödä ja miten liikkua. No jos näin oikeasti olisi miksi täällä on ylipainoisia ihmisiä? Toinen seikka on raha, ihmisillä on sitä vähän ja sitä käytetään todella vähän itseensä nykyään. Ja jos käytetään ostetaan mieluummin halpoja muutaman viikon nettidiettejä, kuin palkataan ihna oikea ihminen siihen rinnalle tueksi ja avuksi. En missään nimessä halua, että saatte sellaisen kuvan, että nettidieteisssä olisi jotain pahaa, ei teenhän niitä itsekkin. Yleensä elämänmuutos tarvitsee pitkän ajan ja tuesta on aina apua. Ja vielä jos siihen rahaan palataan, niin olen aina sanonut, että itseensä kannattaa sijoittaa, sanotaanko vaikka 100€/kk sijoitus personal traineriin voi poikia tulevaisuudessa paljon. Elämänlaatu paranee, tehokkuus työelämässä on parempi, apteekki kulut laskevat (ihminen on terveempi), mieli on iloisempi ja itsetunto kasvaa. Ja paljon muuta positiivista tapahtuu. Ja se rahakin säästyy jo siinä, kun elintavat paranevat, niin herkutkin jäävät kauppaan.


Minä olen varmasti hyvin erillainen treineri kuin valtaosa. Olen toiselta ammatiltani sosionomi/lähihoitaja ja täytyy sanoa, että koulutuksesta on suuri hyöty, koska elämänmuutos aiheuttaa todella paljon erillaisia tunnetiloja. Yleensä kun asiakas tulee alkuhaastatteluun ja käydään läpi tavoitteita, on yleisin tavoite 30 kiloa painoa pois, mistään en halua luopua ja 3 kk maksimissaan saa kestää. No näinhän se ei valitettavasti mene. Olen oppinut tässä kohta kolmivuotisen urani aikana, että alle puolenvuoden sopimuksia ei kannata juurikaan tehdä, koska harva pitkään väärin syönyt/liikkunut ihminen oppii kolmessa kuukaudessa uutta elämäntapaa. Kolme kuukautta menee yleensä hirveällä draivilla, kamala motivaatio päällä, saadaan painoa pois ja oloa paremmaksi. Sitten sopimus loppuu ja jäädään yksin, valittavan monelle käy niin, että paino alkaa pikkuhiljaa hiipiä ylöspäin, treenit jää väliin ja motivaatio alkaa huveta. Aika usein tässä vaiheessa eletään kesää, olenkin yrittänyt kertoa asiakkailleni, että kesä ja joulu on joka vuosi, eikä silloin tarvitse heittää kaikkea ihan läskiksi. No jos nyt palataan siihen minkälainen minä olen, niin hyvinharvoin tehtäväni on salilla vaan laskea toistoja ja viedä isompia puntteja asiakkaille, tai juosta hivenen kovempaa, jotta asiakas pystyisi parantamaan lenkki vauhtiaan. Minä yleensä pyrin siihen, että kuuntelen, tuen, annan vaihtoehtoja ja pidän motivaatiota yllä, uskon asiakkaaseen vaikei hän aina itse uskokkaan.Yritän pitää treenit aina tiukkoina, mutta myös mukavina, jotta asiakkaalle jäisi hyvä ja positiivinen mieli.

                                                Kuvan henkilöt eivät liity juttuun.

 Hyvin usein asiat menee seuraavasti;  teen asiakkaalle ruokavalion, suunnittelen treenit ja pyydän käymään vaikka kerran viikossa puntarissa. Alussa paino tipppuu hyvin, sitten alkaakin ne  nollaviikot, tai tulee jopa plussaa. Silloin aina poikkeuksetta pyydetään uusi ruokavalio, jota en todellakaan yleensä anna. Se jos painoa pudotetaan ja pudotettavaa on paljon, on ruokavalio ja suhteellisen niukka ja tarkka. Ja jos sitä noudatetaan ja hoidetaan hommat niinkuin on sovittu, ni painokin tippuu. Mutta jos siitä lipsutaan ja syödään sinnepäin ei varmasti tapahdu sitä toivottua tulosta. Se minkä minä aina sanon asiakkailleni on että minä en voi laihduttaa heidän puolestaa,  pystyn vaan antamaan siihen ohjeet. Niiden noudattaminen kuuluu asiakkaalle. Aika usein on myös niin, että kun tehdään niinkuin sovitaan paino tippuu, jos puhutaan juurikin painon pudottamisesta. Toki virhearviotakin tulee, mutta aina on löydetty ratkaisu jolla paino on saatu tippumaan. Valitettavasti kun siihen ei ole poppaskonsteja, ainakaan jos siitä haluaa pysyvää muutosta :D Ihmisillä on nykyään kamala kiire, kaikki pitäisi tulla heti, minkään eteen ei pitäisi joutua tekemään töitä, saati luopumaan mistään. Olenkin monelle asiakkaalleni sanonut, että valehtelemalla minulle, valehtelet vaan itsellesi.

Minä koen itseni hyvin tärkeäksi ihmiseksi asiakkaidenikeskuudessa, olen yleensä luottohenkilö jolle puretaan ihan kaikki ongelmat. Usein kuulen myös sen että olen huono työssäni, koska en  saa tuloksia aikaan ja vien vaan ihmisparkojen rahat. Mutta kuulen usein myös kiitosta, milloin mistäkin, yleisin on hyvä olo, pienemmät vaatteet, parempi mieli. Joskus jopa olen ajatellut, että jos olisin lääkäri ja psykologi pystyisin hoitamaan tämän koko paletin paremmin. Personal traineria pidetään usein ihmisenä joka on valmiudessa 24/7, hänellä on aina ratkaisu joka pulmaan, ja valitettavan usein kuvitellaan, että lisäpalvelut ovat maksuttomia. Olenkin opetellut nyt itse muistuttamaan itselleni, että teen tätä työkseni ja jokainen haluaa työstään palkkaa. Olen lopettanut ns. tuplatapaamiset kokonaan.(yhden tunnin sijasta olen viettänyt asiakkaan kanssa kaksi, toisen ilmaiseksi) Mutta nautin työstäni, olen ylpeä jokaisesta asiakkaastani, teen heidän eteen kaiken jotta tavoitteet täyttyisivät ja ihmiset olisivat tyytyväisiä. Tämäkin on kutsumus ammatti.

Ja vielä tuohon alkuun, että minkälaiseksi personal trainerit yleensä mielletään, niin minä en ole timmi enkä lihaksikas, vaan ihan tavallinen, ylienerginen maalaistyttö. Jos juuri sinä mietit uskallatko ottaa yhteuyttä, niin tee se ihmeessä ja vaikka onkin lama ja kurjat ajat, elä unohda omaa hyvinvointiasi! En taaskaan tiedä tuliko tähänkään tekstiin sitä kuuluisaa punaista lankaa, mutta toivottavasti se vähän avasi sitä, että meistä on muuhunkin kuin huutamaan salille, että tehkää kovemmin! Toki sekin kuuluu siihen, mutta ei ole koko totuus :D Ihanaa viikkoa teille, pitäkää itsestänne huolta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti