13. joulukuuta 2019

Taisteluni paremman ihon puolesta!

Teini-iässä minä olin se onnellinen tyttö jolle ei tullut finnejä eikä kasvanut säärikarvoja. Vieläkään minulla ei ole niitä niin paljoa, että olisi minun pitänyt niitä ajella :D Olen asiasta enemmän kuin tyytyväinen, ja monet ovat minulle siitä todella kateellisia. Mutta se ei ole tämän tekstin aihe, vaan tämä on tarina finnittömän teinin matkasta hormonaalisen aknen selättäjäksi. 10 vuotta sitten, kun nuorin tyttöni syntyi ja alkoi elämä hormoonikierukan kanssa, niin elämästä alkoi tulla helvettiä.

Ja tarkoitan lähinnä tällä nyt vaan kasvojen ihoni kannalta, ei niinkään muuten. Finnejä alkoi ilmestyä, isoja ja kipeitä. Suun ympärille ja leukaan. Alkoi armoton kosmetologirumba, aina kaikki uudet rasvat toimivat viikon maksimissaan kaksi. Käytin todella paljon rahaa kasvojeni ihon hoitoon. Ja mainittakoon tässä nyt se, että kierukka oli minulla tasan 4 kuukautta, hormonaalinen ehkäisy jäi siihen, eikä koskaan enää palaa. Mutta se ei pelastanut enää minun ihoani. Usein tultiin siihen tulokseen, että ihoni huono kunto liittyy jotenkin ammattiini ja päivittäiseen hikoamiseen.


Ihotautilääkärille menin ensimmäisen kerran, kun finnit levisivät silmien ympärille, olo alkoi olla jo todella pirullinen ja kasvoni todella kipeät. Lääkäri määräsi antibiootin ja apteekista rasvat. Taas pärjättiin jokunen viikko. Ongelmat palasivat kuitenkin nopeasti. Olin todella kettuuntunut naamaani, koska ilman vahvaa meikkiä ei voinut poistua kotoa, koska oli niin kamalan näköinen. Meikit olivat apteekista ja niin luonnonmukaisia mineraalimeikkejä kuin vaan oli saatavilla. Sen verran voin valottaa etten ollut ongelmani kanssa yksin, vaan apunani oli kosmetologi, farmaseutti sekä ihotautilääkäri.

Monet varmasti miettivät nyt tehtiinkö ruokavalioon muutoksia. Kyllä kokeilin ihan kaikki mahdolliset vaihtoehdot. Mistään ei vaan ollut apua ja sen kivun ja huonon ihon kanssa oppi pikkuhiljaa elämään. Vuosi sitten näin ystäväni ilmoituksen facebookissa, jossa hän oli meikannut poikansa halloweenijuhliin täysin luonnonmukaisilla mineraalimeikeillä. Ajattelin silloin, että tuota täytyy vielä kokeilla. Soitin ystävälleni ja sovin esittelyn hänen kanssaan.

















Se puhelinsoitto muutti elämäni suunnan ja pelasti minut niiltä inhottavan kipeiltä paiseilta. Vaihdoin aluksi meikit Young Livingin Savvy Minerals meikkeihin. Luonnonkosmetiikka oli minulle jonkun verran tuttua, mutta jauhemaisten meikkien kanssa elämä vaati todella alkuun opettelua. Suurin muutos oli niiden pois saannin suhteen. Vaikka pesit naamasi illalla vaan vedellä, ei kasvovedellä kasteltuun pumpulituppoon jäänyt yhtään meikkipuuteria. Olin hämmästynyt. Pikkuhiljaa aloin tilalta sieltä myös kasvojen pesuun tarkoitetut tuotteet sekä rasvat. Ihon kunto parani pikkuhiljaa ja suurimmat hormonaaliset ryöpytkin jäi vähemmälle, vaikka kuukautiset alkoivatkin. Olin salaa onnellinen, mutta vielä liian skeptinen uskomaan siihen hyvään.

Nyt vuoden jälkeen, itseasiassa tänä aamuna tajusin miten hyvä ihoni on. Yhdessä kosmetologin ja näiden hoitotuotteiden sekä meikkien kanssa olen saanut ihoni takaisin. Tein kesällä myös elämäni ensimmäisen kasvorasvani itse, enkä sen jälkeen ole kasvoihini muuta laittanut. Menen jopa kosmetologille oman rasvan kanssa. Silmäni avasivat teksti jossa kerrottiin, että nainen saattaa laittaa itseensä aamulla ennen kahvia jo 500 eri kemikaalia, ihonhoitotuotteiden mukana.

Olen aina ollut nuuka siitä miten meillä syödään, mutta koskaan en ajatellut, millä pesen itseni, pyykkini tai siivoan. En tiedä auttoiko juuri nämä kyseiset tuotteet kasvojani, mutta nyt ne ovat paremmassa kunnossa, kuin koskaan. Jopa ihana kosmetologini on ihmettellyt sitä ja sitä ettei ryppyjä ole tullut. Jos sinä kärsit huonosta ihosta ja olet laittanut kaikilta muilta osin kuntoon (tarkoitan lähinnä ravintoa, vedenjuontia ja unta sillä kaikki vaikuttaa kaikkeen), niin kokeile ihmeessä luonnonkosmetiikkaa.  Minulla on kokemusta vain Young Livingistä ja sitä voin suositella todella lämpimästi.


Jos kiinnostuit niin ole yhteydessä, kerron mielelläni lisää. Tai liity allaolevasta linkistä mukaan ja aloita oma matkasi kohti kemikaalitonta arkea.



Valitettavasti kaikista pahimmat ajat ihoni kanssa, niin kuvia ei ole, joten ennen jälkeen kuvia en teille saanut.

XxX Sanna  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti